Mercedes EQE SUV: 90.000 euro voor 600 km rijbereik

11mnd geleden | Stephane Monsin

Lijkt de EQE-sedan een kopie op schaal lijkt te zijn van de EQS-sedan, dan is dat bij de SUV-versies niet anders. Maar het model voegt wel een paar trucjes toe om zijn actieradius te optimaliseren.

De SUV-variant is 8 centimeter korter dan de EQE-berline en - vooral - 17 centimeter hoger. Hij heeft min of meer dezelfde kenmerken als de EQS SUV, zodat het zonder badge of referentiepunt voor de afmetingen moeilijk wordt om op het eerste gezicht de ene van de andere te onderscheiden. De ruimte aan boord is vrij royaal en de bagageruimte pakt uit met een inhoud van 520 liter, wat praktisch maar niet uitzonderlijk is gezien de buitenmaten. Ook van de partij: het beroemde optionele "Hyperscreen"-dashboard, dat over het hele dashboard drie schermen verenigt. Omdat dit een Mercedes is, staat het comfort uiteraard op een zeer hoog niveau en is de technologische uitrusting overdadig, maar optioneel. Alleen al voor het beroemde Hyperscreen moet je 8.000 euro extra ophoesten, terwijl de basisprijs vastligt op zomaar eventjes 90.508 euro. Dat is zo'n 20.000 euro meer dan de EQE-sedan!

Bijna 600 km actieradius!

De EQE SUV is leverbaar in een complete reeks twee- en vierwielaangedreven versies: 300 (245 pk, 555 km), 350+ (292 pk, 593 km), 350+ 4Matic (541 km), 500 (408 pk dankzij twee motoren, 576 km) en AMG 43 4Matic (476 pk, 468 km). Dit zijn vrij aanzienlijke rij-afstanden, gezien de 2,5 ton van de SUV (afhankelijk van de versie), maar ze worden verkregen door enkele oordeelkundige keuzes. Ten eerste wordt de warmtepomp standaard meegeleverd, waardoor minder energie uit de batterij hoeft te worden gepompt voor met name de aircofuncties. Ten tweede is de EQE SUV het eerste model dat is uitgerust met een DCU (Disconnect Unit) waarmee de voorste motor van de 4Matic-versies kan worden ontkoppeld wanneer de rijsituatie dat toelaat. Dit vermindert de weerstand en de energiebehoefte, waardoor de actieradius wordt geoptimaliseerd.

Conclusie

Autonoom is de EQE SUV zeker en vast. Hij is ook comfortabel, vooral als je kiest voor de luchtvering, die een demping in Mercedes-stijl biedt, de perfecte balans tussen zachtheid en stevigheid. De dynamiek kan worden versterkt door de vierwielsturing die, bij actief rijden, deze grote SUV een onvermoede efficiëntie en wendbaarheid geeft, en tegelijkertijd de draaicirkel bij lage snelheid verkleint, wat vooral in de stad praktisch is. Met zijn trucjes om het brandstofverbruik te beperken is deze EQE SUV ongetwijfeld de beste in zijn klasse. Maar tegen een hoge prijs!

Sterke punten

- Zeer hoog comfortniveau

- Gecontroleerd verbruik

- Geavanceerde technologie

 

Mercedes EQE SUV 350+

Lengte: 4,86 m

Breedte: 1,94 m

Hoogte: 1,68 m

Koffervolume: 520 l

Gewicht: 2.430 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17,5 kWh/100 km

Vermogen: 292 pk

Koppel: 565 Nm

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,7 s

Actieradius (WLTP): 593 km

Basisprijs: 90.508 euro

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in