Ford Mustang Mach-e: jacht op Tesla

3j geleden

Voor zijn intrede op de markt van elektrische auto's vertrouwt Ford op het imago van zijn beroemde Mustang. Toch lijkt de Amerikaanse reus vooral te zijn geïnspireerd door een andere grote speler in dit segment. Is er sprake van een inhaalmanoeuvre?

 

Of u het nu leuk vindt of niet, de referentie op de markt van elektrische auto's is een Amerikaanse start-up. Die werd werd nog geen twintig jaar geleden geboren en heeft door een CEO met het imago van "gekke wetenschapper" ongetwijfeld evenveel fans verleid als het tegenstanders heeft gemaakt. Die laatsten leggen hun vinger vooral op de financiële kwetsbaarheid van het bedrijf.

Met zijn Mach-e hoopt Ford beide aanhangers voor zijn zaak te winnen. De ingrediënten van het recept zijn vergelijkbaar: een aantrekkelijk uiterlijk, eersteklasprestaties, een "zorgeloze" autonomie en supersnelle laadtijden. Dat alles onder de paraplu (commerciële stabiliteit, betrouwbaarheid, netwerk...) van een erkende groep. We zullen er niet langer omheen draaien: Ford heeft de weddenschap gewonnen!

 

 

Leve het rijplezier!

Onze testversie doet een beroep op de motor van 351 pk (258 kW). Dat is de top van het Mach-e-gamma wanneer die officieel in maart wordt gelanceerd. Er volgen ook nog versies met 294 en 269 pk. Dit vermogen wordt opgewekt door een synergie van twee elektromotoren, eentje voor elke as met vierwielaandrijving als resultaat.

Maar bovenal zijn de ingenieurs erin geslaagd om hun eerste elektrische auto dat typische temperament van Ford mee te geven: kijken we even weg van de Porsche Taycan, dan is er geen elektrische sportwagen op de markt die zoveel rijplezier biedt als de Mustang Mach-e. De fijnzinnigheid van de stuurkalibratie, de uitstekende bochtenvaardigheid - ten koste van een zeer stevige demping - en de efficiëntie van de aandrijflijn: alles straalt een zeer natuurlijk, bijna mechanisch, gevoel uit. Het is zeldzaam voor een elektrische auto, hoe krachtig of technologisch hij ook mag zijn!

Ford maakt ook graag grapjes. In de sportstand is een kunstmatig "gedempt" V8-geluid hoorbaar. Die modus moet u - net als het rijden met één pedaal, wat erg praktisch is in de stad bijvoorbeeld - opdiepen via het 15,5 duim grote hoofdscherm, dat rechtopstaat. Het gebruik is gemodelleerd op een smartphone; het vormt het zenuwcentrum voor de bediening van de auto. Ja, net zoals bij de referentie van hierboven...

 

 

Conclusie

De Mach-e is niet alleen een echte giller om mee te rijden, zijn autonomie is ook veelbelovend. Over een gemengd parcours, met gebruik van verschillende rijmodi en -stijlen, bedroeg ons gemiddelde 23,0 kWh/100 km. Dat komt overeen met een actieradius van meer dan 400 kilometer (volgens WLTP: 540 kilometer), vooral dankzij de 99 kWh grote batterij!

Voor het opladen kunnen de klanten rekenen op een toegang tot het NewMotion-netwerk gedurende 5 jaar (+1 jaar bij Ionity) met laadmogelijkheden tot 150 kW (10-80% in 34 min). De Mach-e zit dus ontegensprekelijk goed in elkaar. Zelfs zijn prijs, eigenlijk in lijn met zijn prestaties, mag de beoogde klanten niet afschrikken: vanaf 48.000 euro. Of 64.425 euro voor ons testmodel.

 

 

Sterke punten

- Knap rijgedrag
- Ruim en technologisch interieur
- Autonomie en snelle laadcapaciteit

 

 

Ford Mustang Mach-e AWD Extended Range

Lengte: 4.713 m
Breedte: 1,881 m
Hoogte: 1,625 m
Koffer: 402 + 81 l
Gewicht: 2.182 kg
Batterij: 99 kWh
Autonomie WLTP: 540 km
Vermogen: 351 pk
Koppel: 580 Nm
Maximumsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,1 s
Basisprijs: 64.425 euro

 

Tags: Autotests Ford
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in