BMW XM: sportwagen die gewicht in de schaal werpt!

1j geleden | Stephane Monsin

M, de sporttak van BMW, heeft net zijn vijftigste verjaardag gevierd. Een jubileum dat wordt gevierd met zijn eerste eigen model sinds de furieuze M1 uit de jaren 70. Als teken des tijds is dit nieuwe model een SUV, maar bovenal ook de krachtigste die BMW ooit heeft geproduceerd.

Als zelfstandig model in het M gamma (begrijp dat er geen andere varianten van komen), wil de BMW XM simpelweg toetreden tot de besloten kring van écht sportieve SUV's. Een segment waarin we Porsche, Lamborghini, Maserati, Aston Martin en nu zelfs Ferrari aantreffen. Ongetwijfeld is het om indruk te maken op het publiek waarop deze merken zich richten, in een wereld waarin het noodzakelijk is om op te vallen om te bestaan, dat het nieuwste model uit München zo'n persoonlijke stijl aanneemt. Iedereen moet voor zichzelf oordelen, maar we geven toe dat de XM met zijn 5,10 meter lengte indrukwekkend is! We zijn bovendien een beetje verbaasd om eenmaal aan boord een interieur te ontdekken dat erg gereserveerd oogt, en waarin de habitués van de jongste producten van het merk meteen hun draai vinden. Uiteraard is de bouwkwaliteit onberispelijk en is de uitrusting zo goed als je van dit niveau in het gamma mag verwachten.

Een racende mastodont

Eerst moeten we ons vertrouwd maken met de afmetingen van de machine, terwijl het rechterpedaal al lonkt. De technische fiche liegt er niet om: de 489 pk sterke V8 bijgestaan door een 197 pk sterke elektromotor levert gecombineerd maar liefst 653 pk. Een indrukwekkende hoeveelheid vermogen, maar de sensaties worden enigszins overschaduwd door het kolossale gewicht van de machine (2.785 kilo!) en de geluidsisolatie die de inzittenden van de buitenwereld afsluit. De prestaties staan pal: accelereren van 0 tot 100 km/u duurt slechts 4,3 seconden! En bovenal lost het neveneffect van dit gewicht op bij een actieve rijstijl, dankzij het uitstekende werk van de ophangingen die het rollen elektronisch tegengaan, en dankzij de meesturende achterwielen die de voorkant begeleiden. Deze XM kan dus snel gaan en ver reizen, want hij voegt een verrassend comfortabele toets toe aan iedere  rit, zolang de weg glad blijft.

Conclusie

Hoewel er nog steeds twijfels zijn over de werkelijke waarde van sportieve SUV's, is deze XM toch een succes. Vooral omdat hij een geheim wapen toevoegt waarmee hij buitensporige belastingen weet te mijden: met een batterij van 25 kWh kan hij (theoretisch) 82 kilometer op zijn elektromotor rijden. Dit verlaagt het gemiddelde verbruik tot... 1,6 l/100 km! In werkelijkheid kan je rekenen op een verbruik van 7 tot 12 liter per 100 km, afhankelijk van jouw rijstijl, wat nog steeds matig is gezien de prestaties en het gewicht. Je moet ook weten dat er nog een Label Red-versie met zo'n 750 pk op het eind van het jaar volgt. Tegen een prijs die nog hoger ligt dan de 173.900 euro die al voor dit exemplaar wordt gevraagd.

Sterke punten:

- Indrukwekkende prestaties gezien zijn grootte en gewicht

- Wegligging en efficiëntie bij sportieve rijstijl

- Bouwkwaliteit en uitrusting

 

BMW XM Plug-In Hybrid

Lengte: 5,11 m

Breedte: 2,00 m

Hoogte: 1,75 m

Koffervolume: 527-1.820 l

Leeggewicht: 2.785 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,6 l/100 km

Vermogen: 653 pk

Koppel: 800 Nm

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 4,3 s

CO2-uitstoot (WLTP): 36 g/km

Basisprijs: 173.900 euro

Tags: Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in