Tussen ophef en controverse: Jaguar in zwaar weer
De mediastorm rond de rebranding van Jaguar is nog lang niet gaan liggen. Laatste donderslag: niemand minder dan Donald Trump mengt zich in de controverse. Op zijn platform Truth Social heeft de Amerikaanse president de recente reclamecampagne van Jaguar fel bekritiseerd. Hij noemde het een “totale ramp” en beschuldigde het merk ervan te “woke” te zijn. Volgens Trump heeft deze marketingstrategie geleid tot het vertrek van Adrian Mardell, CEO van Jaguar Land Rover, die volgens hem “in schande” is vertrokken. Officieel gaat Mardell met pensioen na een carrière van 35 jaar – zonder verband met de campagne – hoewel hij wel de initiatiefnemer ervan was.
Jaguar voor een dilemma
De campagne had al veel ophef veroorzaakt bij klanten, journalisten en het grote publiek. Sommigen klaagden dat er in de reclamespot zelfs geen enkel model getoond werd. Donald Trump, die een kruistocht voert tegen de woke-cultuur, heeft het geval van Jaguar tegenover American Eagle geplaatst, een merk dat hij prijst voor zijn “zichtbaar patriottisme”. Achter de schermen is de sfeer gespannen. De opvolger van Mardell, PB Balaji – een ervaren ingenieur en voormalig financieel directeur van Tata Motors – neemt het roer over van JLR op een kritiek moment. Want ondanks verbeterde financiële resultaten blijft de langverwachte heropleving uit. De elektrische Range Rover, die het nieuwe vlaggenschip van het merk moet worden, is uitgesteld tot 2026, net als de Jaguar Type 00 en de elektrische Defender. Jaguar staat voor een moeilijke keuze: een jonger, welvarender en meer ‘lifestyle’-gericht publiek aantrekken, zonder de erfgoedwaarden te verliezen die het merk groot maakten. Voorlopig klinkt de kritiek luider dan de motoren...