Toyota blijft scoren met zijn benzine- en hybridewagens

4mnd geleden Quentin Pannaud

Terwijl veel waarnemers zich zorgen maakten over de vermeende “achterstand” van Toyota in de race naar elektrificatie, bewijst de commerciële realiteit van de Japanse constructeur nu precies het tegenovergestelde.

Toyota is allesbehalve ingehaald en vertoont een uitstekende gezondheid, vooral dankzij zijn goed uitgewerkte hybridestrategie. In de eerste helft van 2025 verkocht de groep — waartoe ook het premiummerk Lexus behoort — wereldwijd 5,2 miljoen voertuigen. Dat is een stijging van 5,5 % vergeleken met dezelfde periode in 2024, grotendeels te danken aan het succes van hun benzinemodellen, goed voor 2,8 miljoen stuks, oftewel meer dan de helft van de totale groepsverkoop. De niet-oplaadbare hybrides — een technologie waarin Toyota al meer dan twintig jaar uitblinkt — volgden met 2,2 miljoen exemplaren. Plug-in hybrides en elektrische auto’s blijven echter marginaal, met respectievelijk 92.900 en 82.000 verkochte stuks.

Overal stijgende verkoopcijfers

Opvallend is dat, hoewel de verkoop in Europa slechts licht steeg (+1,4 %), de stijging in de VS, Japan en China (+6,8 %) veel forser was — zelfs in China, dat sterk inzet op volledig elektrisch rijden. Het is een bewijs dat Toyota’s strategische keuze om een stevig aanbod in benzine- en hybridewagens te behouden, nog steeds relevant is in veel delen van de wereld. Terwijl het elektrische gamma nog in ontwikkeling is (met binnenkort onder meer de bZ4X Touring, C-HR+ en Urban Cruiser), zijn het nog steeds de thermische en hybride modellen die Toyota wereldwijd aan de top houden.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in