Tesla-batterijen zijn opzettelijk onherstelbaar

1j geleden | Laurent Zilli

Volgens een artikel van Reuters is er een alarmerende wildgroei van elektrische auto's op Europese sloperijen. De oorzaak? De kwetsbaarheid van de accu's.

Wanneer een auto betrokken is bij een aanrijding, spreken een garage en een expert in opdracht van de verzekeringsmaatschappij de reparatiegraad af. Als dit bedrag te hoog is in vergelijking met wat de auto nog waard is, wordt hij total loss verklaard. En het lijkt erop dat de "autokerkhoven" vol staan met elektrische auto's, ook al zijn ze erg jong, hebben ze weinig kilometers op de teller en zijn ze op het eerste gezicht niet heel erg beschadigd. Het probleem is dat de geringste schok de integriteit van de accu kan aantasten en het risico van brand kan vergroten. De accu vertegenwoordigt 40 tot 50% van de prijs van de auto. De overgrote meerderheid van de verzekeraars weigert de reparatie ervan te betalen, en zo wordt een elektrische auto zeer (of te) gemakkelijk afgevoerd.

Onherstelbaar

Bij Synetiq, de belangrijkste Britse fabriek voor batterijrecycling, kan bijvoorbeeld tot 95% van de cellen in een batterij worden teruggewonnen. Dit is op voorwaarde dat de batterij ontworpen is om gerepareerd te kunnen worden, zoals het geval is bij Ford en General Motors. Helaas heeft 's werelds grootste fabrikant van elektrische auto's, Tesla, gekozen voor een ontwerp dat "onherstelbaar" is. Dus rijst er een vraag. Wetende dat de bouw van een elektrische auto meer CO2 uitstoot dan die van een conventionele auto, en dat de elektrische auto zijn gebruik pas na enkele jaren compenseert, wat is dan het voordeel voor de koolstofafdruk als de onmogelijkheid om ze te repareren betekent dat er meer van worden geproduceerd?

Tags: Insoliet Tesla
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in