Met Fiat gaat het prima, bedankt!

5mnd geleden Laurent Zilli

Een gamma beperkt tot 5 modellen, fabrieken die stilgelegd worden bij gebrek aan verkoop, spanningen met de Italiaanse overheid… Is Fiat in gevaar binnen Stellantis? In feite is het eerder het tegenovergestelde.

Oké, het is waar dat, met een analyse zoals geschetst in de inleiding, er reden tot bezorgdheid is. Feit is dat de elektrische Fiat 500 zo slecht verkoopt dat de historische fabriek van Mirafiori regelmatig wordt stilgelegd, en dat de kleine Panda, die decennialang koploper in zijn segment bleef, ook begint te « verouderen ». De crossover 600, de Tipo en de Doblo blijven over om de meubels te redden (laten we de Topolino vergeten), totdat de nieuwe Grande Panda, die als een messias wordt verwacht, wordt gelanceerd. Maar laten we even uitzoomen.

1,2 miljoen

We moeten ophouden zo « Euro-gecentreerd » te zijn. Fiat is een min of meer wereldwijd merk, dat bijzonder goed is ingeburgerd in een van de grootste markten ter wereld: Brazilië. Dit land alleen vertegenwoordigde meer dan 520.000 verkopen voor Fiat. Ook in Afrika gaat het redelijk goed, met name de 64.000 verkopen in Algerije, waar de « echte » 500 nog steeds wordt geproduceerd en verkocht. In totaal verkocht Fiat in 2024 1,2 miljoen auto’s. Dat is weliswaar minder dan de 1,35 miljoen van het voorgaande jaar, maar meer dan de gecombineerde verkopen van Peugeot en Opel, andere belangrijke merken binnen Stellantis. Kortom, bij Fiat maken ze zich niet echt zorgen. Zeker niet omdat er twee modellen met veel potentieel aankomen: de eerder genoemde Grande Panda en vooral de hybride versie van de huidige 500, waarvan wordt gehoopt dat deze voor het einde van het jaar zal verschijnen.

Tags: Insoliet Fiat

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren