Mercedes herziet zijn strategie voor elektrische bedrijfswagens
Net als vrijwel alle fabrikanten had Mercedes zich tot volledige elektrificatie op middellange termijn geëngageerd, maar door de afnemende interesse van het publiek in batterijvoertuigen is deze strategie bijgesteld. Mercedes had ook aangekondigd dat deze overgang van toepassing zou zijn op lichte bedrijfsvoertuigen, zoals de Vito en Sprinter, en hun civiele varianten. De overstap zou in 2026 beginnen met een nieuwe, volledig elektrische platform. Recent heeft het merk echter aangekondigd dat er een onverwachte investering komt: er zal een verbrandingsmotorvariant van dit platform worden ontwikkeld, zodat de bedrijfswagens ook met benzine- en dieselmotoren beschikbaar blijven.
V8, V12 en minder schermen
Binnen enkele dagen tijd is er nog meer nieuws uit Stuttgart gekomen. Zo is bevestigd dat Mercedes tegen 2027 in totaal 17 elektrische en 19 verbrandingsmodellen zal introduceren of vernieuwen. Een opvallende lancering wordt een elektrische E-Klasse, die de EQE zal vervangen en terugkeert naar het klassieke Mercedes-design. Het gestroomlijnde, eivormige design verdwijnt dus. Verder werd duidelijk dat de V8- en V12-motoren voorlopig behouden blijven in het topsegment, vooral binnen de AMG-modellen. Ten slotte verklaarde het hoofd van Mercedes Design in een interview met ABC News dat grote schermen niet langer synoniem zijn met luxe. In plaats daarvan zal de focus opnieuw liggen op materiaalkwaliteit, verfijnde afwerking en hoogwaardige fysieke bedieningselementen. Betekent dit het einde van de dominantie van schermen? Dat zou best eens een positieve evolutie kunnen zijn…