Mercedes-Benz vreest de nieuwe Amerikaanse invoerrechten
Donald Trump had het al aangekondigd: tijdens zijn ambtstermijn en onder zijn "America First!"-beleid zou hij invoerrechten van 25% opleggen op bepaalde geïmporteerde producten uit buurlanden Mexico en Canada, waaronder aluminium, afgewerkte voertuigen en auto-onderdelen. Toyota, Audi, Nissan, Chevrolet, Ford en Mazda worden allemaal getroffen, aangezien zij meerdere assemblagefabrieken in deze landen hebben. Na deze aankondigingen rees de vraag of de Europese Unie hetzelfde lot zou ondergaan...
Mercedes-Benz heeft veel te verliezen
En inderdaad, de president heeft het nu bevestigd: auto's die uit Europa worden geïmporteerd, zullen worden belast met een invoerrecht van 25%, tegenover 7,5% nu. Franse merken ontspringen de dans, aangezien zij geen auto's verkopen in de VS, maar Duitse fabrikanten zullen zwaar worden getroffen. Mercedes-Benz, dat veel modellen naar de VS exporteert, wordt een van de grootste slachtoffers. De financieel directeur van het merk verwacht al een daling van de winstgevendheid en een miljard euro verlies op de nettowinst. De enige manier om deze tarieven te omzeilen is door modellen lokaal te assembleren, iets wat Mercedes al doet in Tuscaloosa, Alabama (waar de GLE, GLE Coupé, GLS, EQE SUV en EQS SUV worden gebouwd). Maar om de impact te verminderen, overweegt het merk om een deel van de productie van sommige modellen van Europa naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Dit is een strategie die ook wordt onderzocht door concurrenten zoals BMW, Audi en Volkswagen…