Komt de Porsche Macan terug met een verbrandingsmotor?
Lutz Meschke, financieel directeur van Porsche, is beslist niet terughoudend in zijn uitspraken. Eind oktober bevestigde hij al dat het merk zijn elektrische doelstellingen (80% van de verkopen in 2030) grondig had herzien en dat het opnieuw zou beginnen met het ontwikkelen van modellen met verbrandingsmotoren voor zijn toekomstige vlaggenschepen Cayenne en Panamera. Daarentegen leek het lot van de Macan en de elektrische opvolger van de 718 al bezegeld. Maar in twee maanden kan er veel gebeuren! Ondertussen werd bekend dat de ontwikkeling van de elektrische 718 in de koelkast is gezet (officieel vanwege het faillissement van batterijleverancier Northvolt) en de cijfers voor 2024 zijn binnen.
Succes voor de Macan EV, maar...
Tot de positieve punten behoort de uitstekende start van de Macan EV, die in het laatste kwartaal van 2024 wereldwijd iets meer dan 18.000 verkopen behaalde en goed was voor 66% van de verkoop van het model. Maar een kanttekening: de Macan met verbrandingsmotor wordt sinds afgelopen april niet meer verkocht in de Europese Unie vanwege een nieuwe cyberveiligheidsnorm. Verder is de Taycan in 2024 met 49% gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. En om het nog ingewikkelder te maken, stegen de wereldwijde verkopen van de 718 Cayman en Boxster, nog steeds met verbrandingsmotor maar uit de Europese catalogi verwijderd om dezelfde reden als de Macan, met 15%. Bij Porsche is men het er nu over eens dat de markt voor elektrische auto's veel te volatiel is en dat men nog steeds op de traditionele markt moet vertrouwen. Daarom is een nieuwe Macan met verbrandingsmotor niet langer uitgesloten, vooral omdat hij gebruik zou kunnen maken van het platform van de aanstaande Audi Q5, een SUV met verbrandings- en hybride aandrijvingen die de constructeur moet ondersteunen in geval van falen van de elektrische Q6.