Jaguar E-Type GTO: wat had kunnen zijn

ECD staat voor East Coast Defender. Zoals de naam doet vermoeden, maakte het Amerikaanse bedrijf in Florida naam door het restaureren en moderniseren van Land Rover Defenders. Maar op vraag van een klant stortte ECD zich op een totaal ander project: een Jaguar E-Type. En dat deden ze niet half. De “Jaguar E-Type GTO”, zoals het project werd gedoopt, is gebaseerd op een originele E-Type Series II uit 1971. Het originele chassis blijft behouden, net als de algemene proporties. De koets werd echter volledig hertekend met duidelijke knipogen naar de D-Type: een meer gebolde motorkap, gespierdere achterspatborden en een verhoogde achterpartij. Het mooiste? De aluminium carrosserie wordt volledig met de hand gevormd in Groot-Brittannië, volgens traditionele methodes, en daarna naar Florida verscheept om het chassis te bekleden.
Onzichtbare moderniteit
Ook het chassis zelf werd grondig aangepakt, met instelbare ophanging, een modern stuurhuis en krachtiger remmen. Allemaal nodig om het vermogen van de herwerkte V12 te verteren: die werd volledig herbouwd en haalt nu meer dan 400 pk. Binnenin ademt alles een vintage sfeer. Bruin leder, geborsteld aluminium (hoewel gebouchonneerd aluminium hier misschien nog mooier was geweest), klassieke analoge tellers… Maar onder dat nostalgische jasje schuilt moderne technologie: een radio met Bluetooth, automatische koplampen, keyless go, airco… Het is moeilijk te geloven dat een E-Type nog indrukwekkender kon zijn dan het origineel. En toch…