Historische overeenkomst tussen Ford en Renault: is het deze keer de juiste?

2u geleden Laurent Zilli

Ford en Renault hebben verrast met de aankondiging van een groots industrieel partnerschap. En in het communiqué leest men tussen de lijnen bijna een bekentenis van mislukking bij de Amerikaanse constructeur.

Niemand had dit zien aankomen: Ford en Renault hebben een volledig nieuwe strategische samenwerking officieel gemaakt, waarbij Ford duidelijk de meest vragende partij lijkt. In Europa staat het merk met de blauwe ovaal er immers benard voor, na all-in te hebben ingezet op elektrische modellen en zelfs twee belangrijke modellen te hebben geschrapt: de Fiesta en de Focus. Helaas loopt alles anders dan verwacht, want de elektrische Explorer en Capri zakken helemaal door het ijs. Nochtans zijn ook die twee al het resultaat van een industrieel partnership, aangezien ze het MEB-platform van Volkswagen gebruiken. In die context kan dit nieuwe huwelijk met Renault worden gelezen als: “Goed, VW werkte niet… proberen we iets anders.”

Vanaf 2028

Om eerlijk te zijn: het Ford-VW-partnerschap rendeert wel op één vlak, namelijk bij de bedrijfsvoertuigen. Toch vermeldt het contract met Renault ook toekomstige samenwerkingen in dat domein. Maar alles begint met de lancering van twee elektrische voertuigen, waarvan het eerste in 2028 op de weg komt. Beide modellen zullen gebouwd worden op Renaults Ampère-platform, in een Renault-fabriek in het noorden van Frankrijk, maar krijgen een design en rijgedrag dat trouw blijft aan het Ford-DNA.In een later communiqué zegt Ford ook dat 2028 het begin zal markeren van een nieuwe strategie waarin “multi-energy vehicles” een belangrijke rol zullen spelen. Met andere woorden: het bevestigt wat we al wisten — de elektrische gok is mislukt en men moet terug naar de realiteit.
Dan nu het spelletje dat we zo graag spelen: speculeren. Op welke toekomstige Renault-modellen zullen de toekomstige Fords het sterkst lijken? Renault kondigde al een multi-energy-platform aan voor de volgende Mégane, wat mooi aansluit bij Fords uitspraken. Voor een nieuwe Focus? Je zou ook een soort Fiesta-Twingo kunnen bedenken, maar de kleine Française wordt niet in Frankrijk gebouwd. Enfin, we zullen zien. Nog “maar” twee jaar geduld.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in