Renault Mégane en Scénic keren terug naar hybrides
Op Europese schaal is de Renault 5 een verkoophit. We wachten nog af wat de Renault 4 doet, maar het lijkt duidelijk dat de nieuwe Twingo, die in 2026 verschijnt, de verkoop opnieuw zal aanzwengelen. Toch is niet alles rooskleurig. Oudgedienden zoals de Mégane en de Scénic zie je nog maar zelden sinds hun overstap naar 100 % elektrisch. Daarom verklaarde François Provost, de nieuwe CEO van de groep, aan onze collega’s van Auto Express dat “de grote modellen nu de prioriteit zijn”. Met andere woorden: het gaat niet goed, er moet iets gebeuren.
Hybride of range-extender
Dat “iets” wordt een nieuw platform en nieuwe technische oplossingen. Dat platform moet er binnen 3 jaar komen, of in elk geval vóór 2030, en zal gedeeld worden door de Mégane en Scénic, maar ook door de toekomstige Austral, Espace en Rafale. Het doel is duidelijk: een multi-energiegamma aanbieden. Onder de motorkap kan dus opnieuw een verbrandingsmotor komen, maar het is nog niet beslist of er ook een range-extender of een plug-in-hybridesysteem komt. Antwoord binnen enkele jaren.
Intussen hoopt Renault zijn elektrische Mégane nieuw leven in te blazen met een facelift die binnenkort wordt voorgesteld. Naar verluidt krijgt het model daarbij ook een grotere batterij, goed voor meer dan 450 km rijbereik.