De Ford Focus gaat met pensioen na 26 jaar carrière
Ontstaan als vervanger van de Escort, wist de Focus al snel zijn stempel te drukken: een voortreffelijk chassis, legendarische ST- en RS-versies en een veelzijdigheid die hem in de jaren 2000 naar de top van de Europese verkoopcijfers lanceerde. Maar door de opmars van SUV’s en steeds scherpere concurrentie brokkelde zijn heerschappij geleidelijk af. Na vier generaties, meer dan 16 miljoen geproduceerde exemplaren en ruim twee decennia succes, trekt Ford de stekker eruit om zijn middelen te richten op elektrificatie en strategischere modellen.
Een lastig jaar
De Focus neemt afscheid in een snel evoluerende markt en krijgt geen rechtstreekse opvolger: de Puma en Kuga zullen de rol van doorgeefluik op zich nemen, terwijl de elektrische Explorer en Capri moeten proberen nieuwe klanten te overtuigen. Sinds het stopzetten van de Fiesta vorig jaar zijn de Europese Ford-verkopen al met 17% gedaald. De verdwijning van de Focus dreigt 2026 dus tot een moeilijk jaar te maken voor de Amerikaanse constructeur, die een cruciale fase ingaat. De compacte laat echter een stevig erfgoed achter waarop, hopelijk, de nieuwe modellen van het merk kunnen voortbouwen.