De Ford Focus gaat met pensioen na 26 jaar carrière

1mnd geleden Laurent Zilli

De Focus, een iconisch model in de Ford-catalogus sinds 1998, maakt zich klaar om afscheid te nemen. Een vertrek dat een belangrijk hoofdstuk afsluit in het segment van de compacte wagens, dat vandaag onder druk staat door de elektrische golf en veranderende rijgewoonten.

Ontstaan als vervanger van de Escort, wist de Focus al snel zijn stempel te drukken: een voortreffelijk chassis, legendarische ST- en RS-versies en een veelzijdigheid die hem in de jaren 2000 naar de top van de Europese verkoopcijfers lanceerde. Maar door de opmars van SUV’s en steeds scherpere concurrentie brokkelde zijn heerschappij geleidelijk af. Na vier generaties, meer dan 16 miljoen geproduceerde exemplaren en ruim twee decennia succes, trekt Ford de stekker eruit om zijn middelen te richten op elektrificatie en strategischere modellen.

Een lastig jaar

De Focus neemt afscheid in een snel evoluerende markt en krijgt geen rechtstreekse opvolger: de Puma en Kuga zullen de rol van doorgeefluik op zich nemen, terwijl de elektrische Explorer en Capri moeten proberen nieuwe klanten te overtuigen. Sinds het stopzetten van de Fiesta vorig jaar zijn de Europese Ford-verkopen al met 17% gedaald. De verdwijning van de Focus dreigt 2026 dus tot een moeilijk jaar te maken voor de Amerikaanse constructeur, die een cruciale fase ingaat. De compacte laat echter een stevig erfgoed achter waarop, hopelijk, de nieuwe modellen van het merk kunnen voortbouwen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in