Frankrijk maant Tesla aan om misleidende reclame stop te zetten
Tesla is duidelijk zijn glans aan het verliezen in Europa. De afgelopen maanden zagen we een catastrofale ineenstorting van de verkoop, die sommigen proberen te verklaren door een productgamma dat traag vernieuwt. Maar veel waarschijnlijker is dat deze daling het gevolg is van een boycot, ingegeven door de houding en politieke standpunten van de alomtegenwoordige topman Elon Musk. En alsof dat nog niet genoeg was, publiceert een Franse overheidsdienst nu de resultaten van een onderzoek dat in 2023 werd opgestart. Die resultaten wijzen op enkele contractuele tekortkomingen, maar vooral op het gebruik van misleidende reclame.
Full Self Driving
Opnieuw zorgt de benaming “Full Self Driving”, of volledig autonoom rijden, voor problemen. Volgens de DGCCRF (de Franse overheidsdienst voor concurrentie, consumentenbescherming en fraudebestrijding) maakt Tesla van deze technologie een commercieel argument, terwijl het de technische mogelijkheden ervan sterk overdrijft. En dat is een manier om de klant te misleiden. Frankrijk verzoekt Tesla dus om binnen de vier maanden met deze praktijk te stoppen. De constructeur moet ook orde op zaken stellen in zijn “papierwinkel”, aangezien in de verkoopcontracten vaak geen leverdatum of -plaats wordt vermeld. Tesla heeft vier maanden om zich in regel te stellen, anders moet het bedrijf 50.000 euro per dag betalen.