Een autonome Tesla rijdt (neppe) kinderen omver
Tesla prijst regelmatig de capaciteiten van zijn rijmodus aan, die — enigszins misleidend — "Full Self-Driving" (afgekort FSD) wordt genoemd. Onlangs bracht het merk nog een video uit waarin een van zijn modellen probleemloos het drukke Étoile-kruispunt in Parijs (rond de Arc de Triomphe) doorkruist — de nachtmerrie van menig chauffeur.
Een test in de Verenigde Staten stelt de werkelijke capaciteiten van het systeem echter stevig in vraag wanneer het aankomt op complexere verkeerssituaties. Acht keer op rij slaagde de wagen er niet in om te stoppen voor een schoolbus. In de VS is het nochtans verplicht om te stoppen — ook in de tegenovergestelde rijrichting — wanneer een schoolbus (de iconische gele modellen) zijn knipperlichten activeert. Sommige bussen zijn bovendien uitgerust met een uitklapbaar "Stop"-bord, dat eveneens werd genegeerd door het systeem. Mobiele poppen die kinderen moesten voorstellen en de straat overstaken, werden onvermijdelijk geraakt en omvergereden — met alle dramatische gevolgen die dat in het echte leven zou hebben.
Een ijzingwekkende video… maar niet neutraal?
De video die op de website van de organiserende groep werd gepubliceerd, zal ongetwijfeld elke ouder koude rillingen bezorgen. De kanttekening? Deze test en video werden uitgevoerd door The Dawn Project, een uitgesproken anti-Tesla-groepering die actief ijvert voor een volledig verbod op autonoom rijden — en breder ook tegen artificiële intelligentie. Dat roept vragen op over de objectiviteit van de beelden. Toch stelt het herhaaldelijke falen om te stoppen of zelfs maar kinderen te ontwijken, serieuze vragen. Elon Musk verklaarde zelf “super-paranoïde over veiligheid” te zijn, en bevestigde dat “de eerste Tesla die zelfstandig van de fabriek naar het huis van zijn eigenaar rijdt” op 28 juni verwacht wordt.