Dodge ziet zichzelf als concurrent van de Mazda MX-5…
Matt McAlear, CEO van Dodge, sprak met onze collega’s van The Drive. En toen hem werd gevraagd naar een mogelijke opvolger voor de Viper, antwoordde hij in essentie dat dit niet de richting is waarin het merk momenteel kijkt. Naast het feit dat de terugkeer van een V8 onder de motorkap van de Charger wordt overwogen (iets wat enkele maanden geleden nog totaal uitgesloten was), spreekt de CEO liever over een "kleine, leuke en betaalbare sportwagen rond de $30.000". Kortom, een model gepositioneerd als concurrent van de Mazda MX-5, ook wel Miata genoemd in de VS.
Eerdere voorbeelden
En als je denkt dat het onzin is om je een kleine Dodge in dit formaat voor te stellen, herbekijk dan de geschiedenis: Sling Shot, Razor, Demon Roadster - allemaal concepten uit het begin van de jaren 2000. Dit was in de DaimlerChrysler-periode, en deze concepten waren gebaseerd op Mercedes-platformen of zelfs op die van de Smart Roadster. Kortom, dit segment houdt Dodge al lang bezig. Maar vandaag zou zo’n voertuig uiteraard op een Stellantis-platform gebaseerd zijn. Een nichevoertuig, waarvan het moeilijk te geloven is dat het alleen op de Amerikaanse markt winstgevend zou zijn. Maar stel dat deze kleine Dodge wereldwijd carrière zou maken, onder merken die bijzonder geliefd zijn in bepaalde regio’s? Waarom geen Fiat Barchetta in Latijns-Amerika? En hebben we niet onlangs gehoord dat Lancia de naam Fulvia heeft geregistreerd? Dit alles is natuurlijk pure speculatie, maar één ding is zeker: de CEO van Dodge is aan het nadenken.