De flop van de elektrische G-Klasse heeft gevolgen

1mnd geleden Laurent Zilli

Op enkele uitzonderingen na blijkt elektriciteit nog steeds geen aantrekkelijk recept voor luxewagens. De G-Klasse ondervindt dit aan den lijve, en Mercedes denkt er nu aan om zijn strategie aan te passen.

Minder dan 1.500 verkochte exemplaren in Europa, nog geen 60 in heel China, en precies nul in de VS: de Mercedes G580 EQ Technology – oftewel de elektrische versie van het legendarische terreinvoertuig – is een regelrechte flop. En dat zeggen zelfs de leidinggevenden van het merk zelf. Om duidelijk te maken hoe diep het zit: in dezelfde periode verkocht Mercedes zeven keer meer versies van de G-Klasse met benzine- of dieselmotor. De populariteit van deze SUV-icoon is dus niet het probleem. Met uitzondering van Rolls-Royce slaagt geen enkel prestigemerk erin om zijn topmodellen succesvol te elektrificeren. En in dit geval is dat te begrijpen: tussen de bijzonder optimistische, maar toch belachelijk lage theoretische autonomie en het immense gewicht dat ten koste gaat van twee sterke punten van de G – zijn sleepcapaciteit en zijn terreincapaciteiten – is het verhaal snel verteld.

Koerswijziging

Als gevolg van dit debacle zou Mercedes in allerijl de plannen voor zijn “Baby-G” aan het herzien zijn. Dat is een compacte SUV met een design geïnspireerd op de legendarische G, die enkel elektrisch zou worden aangeboden. U raadt het al: de constructeur werkt nu aan een versie met verbrandingsmotor. Het goede nieuws is dat deze koerswijziging geen grote extra kosten zou meebrengen, aangezien deze mini-G gebruik zou maken van het nieuwe multi-energieplatform van de aankomende Mercedes CLA.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren