De flop van de elektrische G-Klasse heeft gevolgen

Minder dan 1.500 verkochte exemplaren in Europa, nog geen 60 in heel China, en precies nul in de VS: de Mercedes G580 EQ Technology – oftewel de elektrische versie van het legendarische terreinvoertuig – is een regelrechte flop. En dat zeggen zelfs de leidinggevenden van het merk zelf. Om duidelijk te maken hoe diep het zit: in dezelfde periode verkocht Mercedes zeven keer meer versies van de G-Klasse met benzine- of dieselmotor. De populariteit van deze SUV-icoon is dus niet het probleem. Met uitzondering van Rolls-Royce slaagt geen enkel prestigemerk erin om zijn topmodellen succesvol te elektrificeren. En in dit geval is dat te begrijpen: tussen de bijzonder optimistische, maar toch belachelijk lage theoretische autonomie en het immense gewicht dat ten koste gaat van twee sterke punten van de G – zijn sleepcapaciteit en zijn terreincapaciteiten – is het verhaal snel verteld.
Koerswijziging
Als gevolg van dit debacle zou Mercedes in allerijl de plannen voor zijn “Baby-G” aan het herzien zijn. Dat is een compacte SUV met een design geïnspireerd op de legendarische G, die enkel elektrisch zou worden aangeboden. U raadt het al: de constructeur werkt nu aan een versie met verbrandingsmotor. Het goede nieuws is dat deze koerswijziging geen grote extra kosten zou meebrengen, aangezien deze mini-G gebruik zou maken van het nieuwe multi-energieplatform van de aankomende Mercedes CLA.