De duurste 911 ooit is (eigenlijk) geen Porsche
Hij lijkt op een Porsche 911, hij is uiteraard gebaseerd op een Porsche 911, maar hij is veel meer dan dat. Deze auto is namelijk het eerste meesterwerk van een tuner die zelfs door de meest puristische Porsche-liefhebbers wordt gewaardeerd: RUF. Hoewel de eerste door RUF getunede 911's dateren uit 1975, verwierf het bedrijf in 1987 wereldwijde bekendheid met de adembenemende CTR, die al snel de bijnaam "Yellowbird" kreeg – om voor de hand liggende redenen.
Beter dan een 959
RUF vertrok van een 911 Carrera 3.2, boorde de motor op tot 3.4 liter en voegde er twee forse turbo’s aan toe. Het resultaat? De CTR ontwikkelde 469 pk en presteerde opzienbarend. In april 1987 werd hij geklokt op 339 km/u, waarmee hij de snelste productieauto ter wereld werd – sneller dan de Ferrari F40 en de Porsche 959! Plots kende iedereen RUF, en vermogende verzamelaars verdrongen zich om een CTR te bemachtigen. Het model dat zopas door Gooding & Company is geveild, is het 26ste exemplaar van de 29 gebouwde. Bovendien behoort hij tot de zes exemplaren in het iconische geel, is hij uitgerust met een rolkooi en aluminium carrosseriedelen, en… hij heeft slechts 1.673 km op de teller.
Dat is waarom dit nu de duurste 911 in de geschiedenis is, verkocht voor 6,055 miljoen dollar.