Pagani Huayra Epitome: hulde aan de handgeschakelde versnellingsbak

1j geleden Laurent Zilli

Uniek exemplaar ontwikkeld op verzoek van een klant, deze Epitome toont aan dat in een steeds meer geautomatiseerde wereld de ultieme uiting van exclusiviteit pure mechanica is.

De handgeschakelde versnellingsbak biedt weerstand. Terwijl de grote sportwagenmerken zoals Ferrari en Lamborghini alleen nog maar automatische versnellingsbakken aanbieden met als doel ultieme prestaties te leveren, richten kleine ambachtslieden en maatwerkafdelingen zich nog steeds tot de meest puristische van hun vermogende klanten met wat opnieuw het summum van de exclusieve auto wordt: de handgeschakelde versnellingsbak. Na de Aston Martin Valiant en de modellen van Gordon Murray combineert ook deze unieke Pagani een V12-motor met een handgeschakelde 7-versnellingsbak, alstublieft!

Getint koolstofvezel

De motor in kwestie is zoals altijd bij Pagani afkomstig van Mercedes-AMG. In dit geval is het een 6.0 liter motor die 864 pk en 1100 Nm naar de achterwielen stuurt. Indrukwekkend! Maar de Epitome is uiteraard op meer dan één manier uitzonderlijk. We kunnen bijvoorbeeld de volledig in groen getinte koolstofvezel carrosserie noemen, de specifieke neus met unieke dagrijverlichting, de achterkant met een nieuwe spoiler, de adaptieve ophanging met een "Ultra Soft"-modus, en natuurlijk het interieur dat vooral indruk maakt met het zichtbare mechanisme van de versnellingspook. De ontwikkeling van dit unieke model vereiste 9 maanden overleg voor de conceptvorming en daarna 10 maanden voor het ontwerp en de ontwikkeling. De uiteindelijke rekening wordt niet bekendgemaakt. Men kan denken wat men wil van dit soort auto's, maar als het mooi is, is het mooi...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in