Lada overleeft dankzij China

1j geleden | Laurent Zilli

De Russische fabrikant AvtoVAZ is om voor de hand liggende redenen afgesneden van westerse partnerschappen. Het voortbestaan van zijn fabrieken en netwerk wordt verzekerd dankzij de steun van een Chinees merk.

Ter herinnering voor wie het niet weet: AvtoVAZ, het moederbedrijf van het merk Lada, was een bevoorrechte partner van de alliantie Renault-Nissan, dat investeerde in de ontwikkeling van nieuwe producten en dat ook modellen van zijn eigen merken, Renault en Dacia bijvoorbeeld, op de markt bracht onder het merk Lada. Maar zoals welbekend heeft de oorlog in Oekraïne de overgrote meerderheid van de westerse industriëlen ertoe aangezet hun geld terug te trekken, wat ook Renault heeft gedaan. Een harde klap voor Lada, maar het merk vond een manier om terug op te dankzij China.

Dezelfde auto, andere badge

Hier is dus de Lada X-Cross 5, in feite een exacte kopie van de FAW Bestune uit China, maar dan met Lada-logo's. De FAW Bestune is sinds 2018 in Rusland te koop onder een eigen merk, en het publiek zal nu de keuze kunnen maken om de 'binnenlandse' versie te kopen. Want Lada zal deze SUV niet alleen importeren, maar ook lokaal produceren, in Sint-Petersburg, in een fabriek die Nissan nog tot een paar maanden geleden in bezit had. Deze eerste Lada uit het "post-Renault"-tijdperk is nog maar een start, want andere modellen zullen volgen. Chinese fabrikanten zijn al betrokken bij andere merken, zoals Moskvitch bijvoorbeeld, en zouden binnenkort 35% van de 800.000 jaarlijkse verkopen van nieuwe auto's in Rusland voor hun rekening kunnen nemen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in