Het is afgelopen met de Honda e

4mnd geleden | Laurent Zilli

Na een carrière van vijf jaar die niet aan de verwachtingen voldeed, is de kleine elektrische Honda op zijn tenen uit de schijnwerpers getreden. Het moet gezegd: er waren wel een paar handicaps...

Je kunt zeggen wat je wilt, maar door zijn uiterlijk was de Honda e absoluut onweerstaanbaar. Compact, sierlijk, heerlijk retro met zijn uiterlijk geïnspireerd op de N600 uit de jaren 60... Hij was ontworpen om diegenen aan te spreken die al hielden van de moderne herinterpretaties van de Mini en de Fiat 500. Vooral omdat de Japanse auto, in tegenstelling tot de laatste, een contrast creëerde binnenin. Met zijn vijf schermen (waaronder twee voor de zijspiegels, al in 2019) is het interieur modern, hightech, zonder karikaturaal te zijn. Een heerlijk autootje dus, maar met veel te veel 'maars'.

Te veel en te weinig

Ten eerste is hij echt klein. En hoewel er vier mensen in kunnen, is de bagageruimte echt te symbolisch. Dan is er de actieradius: 200 tot 222 kilometer volgens WLTP met zijn technologieën uit 2019 - we weten hoe snel dingen evolueren in de elektrische sector. Maar uiteindelijk is niets van dit alles van fundamenteel belang voor een stadsauto. Wat dat waarschijnlijk wel was, is zijn prijs. Van ongeveer 35.000 euro bij de lancering tot meer dan 40.000 euro vandaag... De Honda e was zijn tijd ver vooruit en bewees lang geleden wat iedereen vandaag zegt: het grootste probleem met elektrische auto's is hun prijs. Honda gaat daarom stoppen met de productie van het model, dat al enige tijd geleden uit de Belgische catalogus was verdwenen. Maar we hopen dat dit de fabrikant niet zal ontmoedigen om andere succesvolle esthetische initiatieven te ondernemen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in