De toekomstige Dacia Spring zal u bekend voorkomen
De Renault-groep (Renault, Dacia, Alpine, Mobilize) heeft vandaag haar financiële resultaten voor het jaar 2024 gepresenteerd, en opnieuw staan ze in het groen: de omzet is met 7,4% gestegen en de operationele marge bedraagt nu 7,6%. Een topprestatie voor de groep, die in 2024 tien modellen lanceerde en er dit jaar nog eens zeven op de planning heeft, waarvan meerdere volledig elektrisch. De iconische CEO, Luca De Meo, profiteerde van deze conferentie om enkele onthullingen te doen over de toekomstige modellen, te beginnen met een zekere… Dacia Spring. De elektrische stadsauto krijgt in 2027 een tweede generatie, aangezien het huidige model gebaseerd is op een voertuig uit 2015 (de Renault Kwid, destijds gelanceerd in India).
Ontworpen in China maar geproduceerd in Europa
We weten nu dat deze Spring 2.0 gebaseerd zal zijn op de nieuwe generatie van de Renault Twingo, die volgend jaar wordt verwacht en als showcar werd onthuld op het laatste Autosalon van Brussel. Op het programma: een rijbereik tussen 200 en 250 kilometer, een normverbruik van 10 kWh/100 km en een basisprijs van 18.000 euro, oftewel 2.000 euro minder dan de Twingo. Een prijsprestatie die mogelijk wordt gemaakt doordat de auto (net als zijn verwant) in China wordt ontworpen om de kosten zo laag mogelijk te houden en de ontwikkeltijd te verkorten. Toch zal hij daar niet meer worden geassembleerd, aangezien Dacia heeft bevestigd dat de productie “Europees” zal zijn, al werd er nog geen specifieke fabriek genoemd. Op termijn zal de Spring zelfs een tweede verwant krijgen in het A-segment, want Renault is ook van plan om zijn Twingo aan… Nissan te leveren!