De nieuwe Lada Azimut moet het merk nieuw leven inblazen
Sinds het vertrek van de westerse merken in 2022 is de Russische automarkt een prooi geworden voor Chinese constructeurs. Chery, Haval, GreatWall, GAC: 7 van de 10 bestverkochte merken in Rusland vorig jaar kwamen uit China! In die context bevindt marktleider Lada zich in een moeilijke situatie. In de steek gelaten door Renault bleef het merk jarenlang zonder duidelijke strategie of gedurfde productplanning. Dat tijdperk willen de bazen in Togliatti afsluiten met de Azimut, een nieuwe B-segment SUV die hoopt marktaandeel terug te winnen op de Chinezen, en Lada opnieuw op het pad van het succes te brengen. Wees gerust: hij zal de onverwoestbare Niva (die nog steeds wordt aangeboden ondanks zijn 48-jarige leeftijd!) niet meteen vervangen, maar vormt veeleer een moderne, verbonden tegenhanger van de mythische “SUV” van het merk.
Een avontuurlijke look, maar zonder 4x4-ambities
De Azimut heeft een moderne en gespierde uitstraling, met een overdreven hoge bodemvrijheid, een zeer verticale voorzijde en brede kunststof panelen. Het interieur is al even verzorgd, met een hypermoderne dashboardlayout (voor een Lada, uiteraard), een centraal aanraakscherm, tweekleurige bekleding en materialen die verzorgder ogen dan we van het merk gewend zijn. Elektrificatie is er echter niet bij: dit model is 100% thermisch. Het aanbod bestaat uit drie benzinemotoren: een 1.6L met 120 pk en een 1.8L met 132 pk van Lada zelf, en een 1.5L turbomotor met 150 pk afkomstig van de concurrentie. Helaas, en dat doet ons vermoeden dat de Lada Niva nog een mooie toekomst voor zich heeft, biedt de Azimut geen vierwielaandrijving – wat voor veel Russische klanten die zich regelmatig in de steppe of taiga begeven, een onoverkomelijk nadeel is.