Bentley herziet zijn elektrische ambities

1mnd geleden | Laurent Zilli

De wind verandert van richting en iedereen past zich aan. Bentley is de volgende fabrikant die aankondigt dat het zijn plannen voor volledige elektrificatie uitstelt. Voorlopig wordt voorrang gegeven aan gedeeltelijke elektrificatie.

Realisme lijkt terrein te herwinnen in het kleine wereldje van de auto-industrie, met sommige leden die hun eeuwige trouw aan de verbrandingsmotor herbevestigen en anderen die de uitrol van hun elektrische modellen de wacht aanzeggen. Bentley voegt zich bij die laatste groep. De eerbiedwaardige Britse fabrikant plande aanvankelijk om zijn eerste 100% elektrische auto in 2025 te lanceren, als onderdeel van zijn Beyond 100-plan om tegen 2030 een catalogus aan te bieden die alleen uit elektrisch bestaat. Uiteindelijk zal Bentley wachten tot 2026 voor de introductie van zijn batterijaangedreven model en zich op korte termijn richten op hybridisering. Deze beslissing volgt een duidelijke wereldwijde trend, met een daling van de elektrische verkoop en een sterke opleving van de interesse in gedeeltelijk geëlektrificeerde voertuigen. Ook de deadline voor 2030 wordt steeds vaker in twijfel getrokken.

Slimme zet?

We kunnen ons alleen maar voorstellen dat Bentley het probleem nauwkeurig heeft geanalyseerd voordat het deze beslissing nam. Maar je kan het ook verwonderlijk vinden, gezien het succes van de Rolls-Royce Spectre, het eerste elektrische model van het merk. In feite opereren beide merken in een categorie die bij uitstek geschikt is voor elektrische voertuigen, waar het probleem van de actieradius ondergeschikt is aan de gezochte kwaliteiten, namelijk kracht, stilte en comfort. Dat gezegd zijnde, Bentley en Rolls-Royce volgen zeer verschillende verkoopsstrategieën, waarbij Bentley streeft naar een jaarverkoop van ongeveer 15.000 auto's, waar Rolls-Royce liever ver onder de 10.000 eenheden blijft (6.000 in 2023), kwestie van het hyper-exclusieve karakter niet te verliezen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in