BMW M2 CS: 600 € per pk
Bij Porsche heet het GT3, bij BMW is het CS. Twee letters die verwijzen naar de ultieme versies van modellen die al bijzonder sportief zijn. In dit geval gaat het om de M2, door velen beschouwd als de enige echte hoeder van de zuivere M-traditie. En hier is dus de M2 CS, krachtiger, lichter, zuiverder dan de gewone M2, maar helaas ook een stuk duurder. Eerst over het uiterlijk: een met 8 mm verlaagd onderstel, specifieke 19’’-velgen vooraan, 20’’ achteraan, de nog steeds gespierde koetswerkvormen en, als nieuwigheid, een kofferklep met geïntegreerde "duck tail"-spoiler. BMW geeft geen specifieke aerodynamische functie aan dit onderdeel, maar het draagt in elk geval bij aan het verlagen van het gewicht, aangezien de kofferklep is vervaardigd uit CFRP – koolstofvezelversterkt kunststof.
Enkel automaat
Datzelfde materiaal werd ook gebruikt voor de middenconsole, en echt koolstofvezel werd toegepast voor de schaalstoelen, de buitenspiegels, de diffuser en optioneel ook voor het dak. In deze speciale editie, waar het carbon dak standaard is, verliest de M2 CS tot 30 kilo ten opzichte van een gewone M2. Daarmee zakt het gewicht onder de 1.700 kilo. Tegelijkertijd werd de 3.0-liter zescilinder herwerkt om er 50 pk en 50 Nm extra uit te persen, goed voor 530 pk en 650 Nm. Die worden uitsluitend naar de achterwielen gestuurd, maar de enige transmissiekeuze is helaas een 8-traps automaat. Uiteraard werd de auto van kop tot teen herbekeken: van het adaptieve onderstel tot de besturing, het differentieel en de talloze personaliseerbare instellingen. Kortom, niemand twijfelt eraan dat deze BMW M2 CS een ronduit fascinerende rijdersauto is. Maar hij zal niet voor iedereen weggelegd zijn, want in Duitsland bedraagt de richtprijs zo’n 110.000 €, tegenover 76.000 € bij ons voor de ‘gewone’ M2. Dat is een stijging van 50 %, en 600 € per extra pk. Maar ja: als je echt liefhebt, dan tel je niet.