Audi Q6 e-tron 2024: de gulden middenweg?

1mnd geleden | Laurent Zilli

Als de Q8 te groot is en de Q4 te klein, dan leidt de wiskunde tot de vaststelling dat er tussen de twee nog een model ontbreekt. Na een paar maanden uitstel is er dan eindelijk de Q6 e-tron.

Met een lengte van 4,77 meter vormt hij het hart van de premium elektrische SUV-markt. Met deze Q6 wil Audi zijn credo 'vorsprung durch technik' (vooruitgang door technologie) opnieuw vestigen en een blik op het persbericht leert dat het voertuig goed uitgerust is. Allereerst is er het belangrijkste: de batterij. Met een capaciteit van 100 kWh en bestaande uit 180 prismatische cellen claimt hij een WLTP-bereik tot 625 km. Maar bovenal kan hij snel worden opgeladen tot 270 kW, waardoor hij in 10 minuten meer dan 250 km kan afleggen. Dat is een mooie score. Een andere technologie die veel verder gaat dan een gimmick is de buitenverlichting van het model. De oled-lichten maken het niet alleen mogelijk om de lichtsignatuur aan te passen, maar zijn ook een verbetering voor de verkeersveiligheid, omdat ze aan de achterkant bijvoorbeeld waarschuwingssignalen kunnen weergeven wanneer er ongelukken of auto's met pech worden gedetecteerd.

Q6 en SQ6

Op esthetisch vlak zouden we zeggen dat Audi, trouw aan zijn traditie, zijn huisstijl heeft geëvolueerd zonder al te veel van zijn eigen codes te breken. De Q6 is elegant, gespierd en heeft een expressief gezicht, maar we kunnen ons nu al voorstellen dat hij waarschijnlijk een beetje anoniem zal zijn naast BMW's toekomstige concurrent uit de Neue Klasse-familie. Het interieur daarentegen is een toonbeeld van voornaamheid, met een dubbel gebogen panoramisch scherm voor de bestuurder en het onvermijdelijke derde scherm voor de passagier. Een andere interessante technologie is het head-updisplay met verhoogde realiteit, dat je bijvoorbeeld een pijl wijst naar de straat die je volgens de GPS moet nemen.

De nieuwe SUV van Audi komt in het derde kwartaal op de markt, in de versies Q6 e-tron 387 pk en SQ6 e-tron 489 pk (tot 517 pk in de Launch Control-modus). De prijzen zijn respectievelijk € 75.900 en € 96.150.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in