Vergelijkingstest Harley Davidson Nightster Special vs Triumph Bonneville T120 Black - Zwart is zwart

1mnd geleden

Aan de ene kant pronkt de Amerikaanse nachtuil Nightster Special trots met zijn Revolution Max V-twin in het frame, aan de andere kant maakt de duistere Britse Bonneville T120 Black het mooie weer met zijn gelauwerde paralleltwin.

In elke hoek van de boksring treffen we een merk dat meer dan honderd jaar oud is. Harley-Davidson heeft zopas zijn 120e verjaardag gevierd, terwijl Triumph zijn eerste motorfiets op de markt bracht in 1902. De Nightster staat tegenwoordig in de catalogus als 'kleine Sportster', waarbij de eerste Sportster al in 1957 werd gebouwd. De T120 Bonneville werd in 1959 al voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Het valt dus niet te ontkennen dat deze twee motorfietsen al een succesvolle carrière achter de rug hebben.

Naar goede gewoonte

Op dit moment maakt de Nightster Special deel uit van het sportieve assortiment van de Amerikaanse motorbouwer. Maar dat is allemaal relatief, want om als sportmotor bestempeld te worden in de VS hoef je enkel minder dan 300 kg te wegen en bereid te zijn om meer dan 5.000 toeren per minuut te draaien. Bij Triumph is de T120 Bonneville dan weer getransformeerd van een sportmotor naar een neoretro, of zoals ze het in Hinckley noemen, een Modern Classic. Het Britse merk is er alvast in geslaagd om een zeer klassiek uiterlijk voor zijn Bonnie te behouden en hem tegelijkertijd te voorzien van de nieuwste technologie. Goed gedaan. Hoe dan ook zetten ze allebei een bepaalde traditie voort door de titel 'ambassadeurs van hun merk' op te eisen.

Van droom naar werkelijkheid

De Nightster Special die voor ons staat is de nieuwe variant van de Nightster die vorig jaar werd gelanceerd. Deze H-D wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 975cc 60° V-twin. Deze twin heet de Revolution Max 975T en is afgeleid van het motorblok van de Pan America 1250, met dubbele nokkenassen en vier kleppen in elke cilinderkop. Hij ontwikkelt 89 pk bij 7.500 tpm en 95 Nm bij 5.750 tpm. Daartegenover wordt de Bonneville T120 aangedreven door een 1.200 cc staande twin, ook vloeistofgekoeld, die sinds 2015 op de markt is. Hij heeft een ontstekingsvolgorde van 270°, maar heeft slechts één nokkenas ter beschikking die 8 kleppen bedient. Hij levert 80 pk bij 6.550 tpm en 105 Nm koppel bij 3.500 tpm.

Toegevoegde versies

Zowel de Amerikaanse als de Britse versie verschillen wel degelijk van hun respectieve basisversie. Zo krijgt de Nightster Special ten opzichte van de standaard Nightster een paar gegoten aluminium wielen, een bandenspanningsmeter, zwarte kleppendeksels, een koplampkapje, een USB-poort, cruisecontrole, een aangesloten LCD/TFT-scherm, een hoger stuur dat naar achteren is gezet en een tweepersoonszadel met voetsteunen voor de passagier. Voor de Britten is het veel eenvoudiger. Het enige verschil tussen de T120 en de T120 Black is dat de laatste overwegend zwart is, inclusief de aluminium spaakwielen.

De eerste rit met de Amerikaanse motor voelt een beetje vreemd aan, vooral als je niet gewend bent om regelmatig op een custom motor te rijden. Het zadel is laag, niet hoger dan 715 mm. Met de voetsteunen centraal onder de motorbehuizingen en het stuur iets omhoog, voelt het alsof je 'instapt'. Het kleine, ronde 4-inch LCD/TFT-display centraal op de kroonplaat is gemakkelijk af te lezen en bevat de meeste nuttige informatie voor deze motorfiets. Voor andere informatie, zoals rijtijden en actieradius, kun je scrollen via de knoppen op de linkerkant van het stuur, die identiek zijn aan die op de Pan America. Beide hendels zijn verstelbaar en starten zonder sleutel is mogelijk door een por op de killswitch. De twee spiegels zitten aan de uiteinden van het stuur gemonteerd.

Hogerop

Bij de Brit is het precies andersom wat de zithouding betreft. Klim je in het zadel, dat 790 mm hoog is, dan krijg je meteen het gevoel dat je op de eerste verdieping zit. De rijpositie is erg rechtop, en zelfs een tikkeltje klassiek te noemen. Het dashboard bestaat uit twee analoge schermen die elk voorzien zijn van een LCD-schermpje. De linkerzijde kan ook worden gebruikt om door nuttige informatie te scrollen. Het rechterscherm geeft alleen de actieradius, het brandstofpeil en de cruisecontrole weer. Het is eenvoudig, gemakkelijk af te lezen en zonder franjes. De twee hendels zijn instelbaar en de achteruitkijkspiegels zijn, zoals het hoort, bevestigd in de buurt van de knoppenwinkels. De quickshifter van de Nightster is een verrassing bij het wegrijden. Met een voet van normale grootte, zoals de mijne (41), moet je met je hiel op de voetsteun steunen om te kunnen schakelen. Je moet eigenlijk al minstens schoenmaat 44 dragen om comfortabeler te zitten. Niet erg praktisch en vooral niet erg ergonomisch. Vooral omdat de versnellingsbak vrij stug is. Gelukkig zijn de bediening van de koppeling en de voorrem makkelijker te bedienen dankzij de verstelbare hendels. Met het rempedaal is het hetzelfde probleem als met het schakelpedaal. Je moet echt aandringen met het puntje van je voet om de achterrem te bedienen. Bij de T120 daarentegen is het een fluitje van een cent. Je hoeft alleen maar de sleutel in het contact te draaien, de startknop in te drukken en te schakelen.

Verschillende vibe

Wat de motor betreft, zitten we duidelijk op verschillende golflengtes. De Revolution Max 975T heeft nogal wat overtuiging nodig om zijn volledige potentieel te bereiken. Hij is niet zo zachtaardig als veel van z’n landgenoten, houdt niet van lage toeren en laat zijn stem pas horen boven de 3.000 tpm. Tegen alle verwachtingen in heeft deze custom een motorblok met een sportief temperament. Dat druist toch enigszins in tegen de filosofie van deze motorfiets. Met de elektronisch geregelde uitlaat kun je het geluid variëren met een knop op het stuur. Een interessante oplossing om iedereen tevreden te stellen, maar wel tegen een meerprijs van € 1.963.

De staande twin van de T120 is geen onbekende. Hij werd in 2015 op de markt gebracht en kreeg in 2021 een paar aanpassingen met de overgang naar Euro 5. Het blok presteert een fors koppel onderin en is vrij royaal over het hele toerengebied, met een aangenaam geluid dat uit de dempers komt. De versnellingsbak is een plezier op zich, met een heldere, precieze bediening. Deze twin is een waar genot in alle versnellingen. Je moet gewoon om meer vragen!

Op vlak van rijwielgedeelte geeft de HD de indruk dat je op een motor rijdt die zo recht en stijf is als een boomstam. Dat in tegenstelling tot de Triumph, die zich gedraagt als een ballerina, met een krappere balhoofdhoek (25,5°) en een veel kortere wielbasis (1.450 mm). De grootte van de velgen maakt het er ook niet beter op. Tegenover de 18 en 17 inch (voor/achter) van de Bonnie, zet de Nightster wielen van 19 en 16 inch. Wat opnieuw voor een geheel ander gevoel zorgt. Op de Harley moet je anticiperen op elke bocht, en steevast je tijd nemen om er doorheen te bollen. Om nog maar te zwijgen over de beperkte stuuruitslag, waarbij je je armen moet strekken om het stuur te beroeren. De Triumph bevindt zich op bekend terrein. De motor laat zich gemakkelijk op de rijlijn zetten, volgt je instructies zonder te aarzelen en de vering voelt soepel en comfortabel aan. Rijden op de T120 is een waar genoegen. Sommigen zullen de voorkant wat zwaar vinden, wat ongetwijfeld valt toe te schrijven aan de grotere voor- dan de achtervelg, zoals hierboven vermeld. De stuuruitslag is ook veel groter dan bij het Amerikaanse model. De logica tussen de custom en de neoretro wordt op dat vlak alvast gerespecteerd. Dat is geen verrassing.

Op het gebied van remmen vertrouwt de Nightster op een enkele remschijf van 320 mm voor die wordt vastgeklemd door een Brembo vierzuigerremklauw. De Bonneville vertrouwt op dubbele, zwevende 310mm schijven met Brembo tweezuigerremklauwen. In beide gevallen lijkt de technische keuze coherent. De Triumph is op papier iets zwaarder en zijn dynamischer rijgedrag vraagt om iets meer remkracht. Met zijn kleine 11,7-litertank onder het zadel kan de Nightster enkel worden ingezet voor korte ritten. Het reservelampje gaat branden na 140 kilometer. We noteerden een gemiddeld brandstofverbruik van 4,91 liter/100 km. De Triumph heeft iets meer brandstof (14,5 liter) in zijn tank. Dus kan je iets langere ritten ambiëren, vooral omdat het gemiddelde brandstofverbruik dat op het dashboard wordt weergegeven niet hoger is dan 4,3 liter/100 km.

Conclusie

Met deze Special-versie is de kleine Amerikaanse Sportster beter uitgerust en vooral betaalbaarder om mee te rijden. Natuurlijk blijft het een echte custom en moet je hem ook als zodanig behandelen. De duistere versie van de Bonnie T120 is meer ingetogen dan zijn standaardbroer of -zus en is speciaal gebouwd voor wie allergisch is voor flitsende looks.

Pascal Mouton

Harley-Davidson Nightster Special

De pluspunten

Looks

Uitrusting

Karakter

 

De minpunten

Prijskaartje

Flexibiliteit motor

 

Triumph Bonneville T120 Black

De pluspunten

Afwerking

Motor

Comfort

 

De minpunten

Grondspeling

 

Technische gegevens Harley-Davidson Nightster Special

Motor: 60° V-twin, 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4 kleppen per cilinder, variabele inlaat, cilinderinhoud: 975 cc

Maximumvermogen: 89 pk (66 kW) bij 7.500 tpm

Maximumkoppel: 95 Nm bij 5.750 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: riem

Hulpmiddelen: vier rijmodi (Road, Sport, Rain, Custom), tractiecontrole, koppelregeling, cruisecontrole

Frame: stalen buizenframe, motor als dragend onderdeel

Voorvering: 41 mm niet-instelbare Showa-telescoopvork, 114 mm veerweg

Achtervering: gecombineerde directe emulsieschokdempers met instelbare veervoorspanning, veerweg 76 mm

Voorremmen: 320 mm schijf, Brembo vierzuigerremklauw, axiaal gemonteerd, ABS

Achterremmen: schijf van 260 mm, Brembo-éénzuigerremklauw, ABS

Gewicht (rijklaar): 225 kg

Brandstoftank: 11,7 liter

Zithoogte: 715 mm

Prijs: vanaf € 16.850

 

Technische gegevens Triumph Bonneville T120 Black

Motor: paralleltwin, 270° ontstekingsvolgorde, enkele nokkenas, 8 kleppen, vloeistofgekoeld, cilinderinhoud: 1200 cc

Maximumvermogen: 80 pk (58,8 kW) bij 6.550 tpm

Maximumkoppel: 105 Nm bij 3.500 tpm

Koppeling: multiplaat met oliebad

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: ketting

Hulpmiddelen: twee rijmodi (Road, Rain), uitschakelbare tractiecontrole, cruisecontrol

Frame: dubbel stalen wiegframe

Voorvering: niet-instelbare 41 mm telescoopvork

Achtervering: dubbele RSU schokdempers, instelbare veervoorspanning

Voorremmen: dubbele remschijven van 310 mm, Brembo tweezuigerremklauw met zwevend remsysteem, ABS

Achterremmen: enkele 255 mm schijf, Nissin tweezuigerremklauw met vlottend remsysteem, ABS

Gewicht (rijklaar): 236 kg

Brandstoftank: 14,5 liter

Zithoogte: 790 mm

Prijs: vanaf € 14.595

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in