Dossier - Welke band kiezen?

1mnd geleden

Het kiezen van de juiste band voor je motor kan voor veel motorrijders een behoorlijke klus zijn. Hier is ons advies.

Er zijn honderden, zo niet duizenden banden op de markt. De marketingpraatjes van fabrikanten beloven steeds betere prestaties en ze aarzelen niet om hun product voor te stellen als het beste op de markt, met de beste grip in alle weersomstandigheden en de langste levensduur. Sociale netwerksites voeden de verwarring nog wat meer. Iedereen die vraagt naar de beste band voor zijn motor, krijgt tientallen antwoorden - soms vergezocht, vaak uiteenlopend, zelden relevant. Het is dus moeilijk om in deze omstandigheden een nauwkeurige mening te vormen.

Sportmodus

Er zijn gelukkig enkele criteria die je kunt gebruiken om er zeker van te zijn dat je geen verkeerde keuze maakt. Het eerste van deze criteria heeft betrekking op het type motorfiets en het gebruik dat je ervan maakt. Een allroadrijder zal uiteraard niet geïnteresseerd zijn in hetzelfde assortiment als een sportieve rijder. Grosso modo zijn er banden te vinden in het 'Sport'-segment voor motorfietsen en rijders met een sportief karakter, 'Sport-Touring' voor wegmotoren en langeafstandsrijders, en 'Mixed'-banden die voornamelijk gereserveerd zijn voor allroads. We hebben het hier bewust niet over banden voor circuitgebruik of zware offroad.

Sportbanden, zoals bijvoorbeeld een Pirelli Diablo Rosso, zijn banden met een zachte rubbersamenstelling die uitstekende grip bieden. Ze zijn ontworpen voor sportief gebruik op de weg en kunnen ook op circuit ingezet worden. Hun levensduur is relatief kort vanwege de zachtheid van het rubber. Dit type band is het meest geschikt voor hypersportmachines zoals de Honda Fireblade, BMW S1000RR, Yamaha R1, Kawasaki Ninja, MV Agusta en andere soortgelijke machines.

Binnen de perken

Sport-touringbanden zoals Mitas Touring Force of Michelin Pilot Road zijn over het algemeen samengesteld uit een intermediate compound. Daardoor gaan ze langer mee dan 'Sport'-banden, terwijl ze uitzonderlijke grip bieden. Deze banden hebben ook een profiel dat is ontworpen om de afvoer van water te vergemakkelijken, waardoor ze goed presteren in de regen. Ze zijn ook voorzien van de 'dual compound'-technologie die op de meeste banden in dit segment wordt toegepast, waardoor het loopvlak langer meegaat dankzij een hardere compound in het midden. Die eigenschap zal vooral gewaardeerd worden door forenzen die via de snelweg naar hun werk gaan. Deze banden zijn dus geschikt voor weggerichte motoren en voor dagelijks gebruik of voor toerritten, ongeacht het seizoen. Kortom, dit type band wordt het meest gebruikt op al onze motorfietsen. Trailbanden zijn dan weer ontworpen voor gebruik op de weg en lichte offroad. Ze zijn meestal gemaakt van hard rubber en bieden goede grip op alle soorten ondergrond. De balans tussen on- en offroad verschilt per model. Een '30/70' band zal worden aangetroffen op de overgrote meerderheid van motorfietsen die voornamelijk op de weg en af en toe op landweggetjes worden gebruikt, terwijl een '80/20' band voornamelijk zal worden gebruikt voor offroad en op vettige ondergrond.

Conclusie

Als je eenmaal hebt bepaald welk bandensegment het beste bij je past, afhankelijk van je motor en hoe je hem gebruikt, kun je van de verschillende fabrikanten de modellen kiezen die bij je passen. Je hoeft alleen nog maar de juiste maten te kiezen.

Michaël Maillien

Tags: Motos-Bikes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in