Test Harley Davidson FXBR Breakout 117 - Da’s gesproken!

10mnd geleden

In afwachting van zijn toekomstige elektrische motorfietsen, presenteert Harley-Davidson ons dit jaar alvast zijn Breakout 117. Een Harley zoals we die graag zien (of niet) met extra kilo's en koppel. Laat maar komen!

Sinds de ongelukkige beslissing om elektrische motoren te verkiezen boven zijn legendarische, donderende V-Twins, heeft het bedrijf uit Milwaukee veel vragen opgeroepen over zijn toekomst z’n achterban. Om die bittere pil beter verteerbaar te maken, paait Harley-Davidson ons met de terugkeer van een Breakout. De ouderen onder ons herinneren zich ongetwijfeld het spel "Breakout" dat Atari vorige eeuw lanceerde, waarbij je een steeds heropgebouwde muur moest slopen met behulp van je cursor en een bal. Het idee om "de muur te breken" werd in 1979 overgenomen door Pink Floyd, waarvan het succes in 2023 nog steeds actueel is. Maar we dwalen af. Terug naar de FXBR Breakout 117, die de Amerikanen lanceren ter ere van de 120e verjaardag van het merk. Hij behoort tot de CVO-categorie (de duurste) en is een rijdend superlatief. Een Milwaukee Eight 117 1.923 cc 8-klepper met 102 pk en 170 Nm koppel stuwt je vanaf het laagste toerental voort via zijn enorme 240 mm achterslof.

De Koning

Zitten op zo'n machine brengt me onmiddellijk terug naar de tijd dat bijna alles mocht en de grootste artiesten op lage snelheid maar met veel kunde over de snelwegen zwierven. Al voor de start moet je je biceps aan het werk zetten om de 310 kg wegende machine recht te trekken. Het stuur staat ver naar voren en de voetsteunen staan... ook ver naar voren. Ik overdrijf, maar de zithouding vraagt best wat gewenning. Het zadel lijkt dan weer vrij goed gepolsterd en ontworpen. Een rit van enkele honderden kilometers zal u op dat vlak zeker wijzer maken - wij kunnen er helaas maar enkele tientallen kilometers mee aan de rol. Welkom in de wereld van de chopper: een smalle 21 inch band vooraan en een zeer brede 18 inch velg achteraan, met 26 brede spaken graag! Het geheel is omgeven door chroom en pronkt met een dubbelloops uitlaatdemper rechts. Ik ben onder de indruk van deze breakout, en de blikken van passanten zeggen veel over de kwaliteit van de afwerking en de kleurkeuze. Het is maar dat je het weet: verwacht niet dat je een CVO kan laten herspuiten in Europa, Harley houdt de kleurcodes veilig op het hoofdkwartier.

Gecontroleerde acceleratie

Zoals alle fabrikanten moest HD buigen voor de eisen van zijn klanten en rustte deze ultieme versie van tweewielig plezier uit met tractiecontrole. Kwestie van het koppel bij de teugels te houden op gladde ondergrond. De show-off van Amerikaanse makelij laat je evenwel toe om dat rijhulpje uit te schakelen, zodat je een beetje rubber tegen het asfalt kunt wrijven als het licht op groen springt. Zodra je op gang komt, is het weggedrag opnieuw normaal en rijdt de Breakout als elke andere goed doordachte chopper. Hij trilt een beetje, hij spint lekker, maar bovenal raken de voetsteunen het asfalt bij de minste of geringste bocht. Met een zithoogte van amper 665 mm was dat te verwachten. Vergeet het bochtenwerk, en laten we in plaats daarvan genieten van de acceleratie. Boven de 3.000 tpm stuwen de twee grote zuigers een pak vermogen naar het achterwiel. Je kunt je het beste vasthouden aan het stuur om de controle over de Breakout te behouden. Met zijn 19-liter tank zou je in principe van de ene kant van België naar de andere kunnen rijden zonder te tanken. Ik hoop dat de komende maanden uit te proberen tijdens een langere testrit.

Conclusie

Deze Breakout 117 blaast Harley-Davidson nieuw leven in. Of je nu van dit soort rijden houdt of niet, hij heeft zeker bestaansrecht en de liefhebbers van het merk zullen blij zijn. Het enige wat je nog moet doen is de 29.995 € vinden om hem te kopen. Zonder de onmisbare accessoires, weliswaar....

Dominique Mouton (USA) met Philippe Hunin

De pluspunten

HD-uiterlijk

Motor

Uniek

CVO-uitvoering

 

De minpunten

Grondspeling

Prijs

 

De Harley Davidson FXBR Breakout 117 in enkele cijfers

Motor: Milwaukee Eight 117, olie/luchtgekoelde V-twin, 4 kleppen per cilinder

Cilinderinhoud: 1.923 cc

Maximaal vermogen: 101 pk bij 4.750 tpm

Maximumkoppel: 167 Nm bij 3.500 tpm

Koppeling: oliebad meervoudige plaat

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: riem

Frame: stalen buizen

Voorvering: 49mm telescoopvork, verstelbaar, veerweg 130mm

Achtervering: Monoshock, instelbare voorbelasting, veerweg 86mm

Voorremmen: Dubbele 300mm zwevende schijven met 4-zuigerremklauwen, ABS

Achterremmen: 292mm schijf met zwevende 2-zuigerremklauw, ABS

Zithoogte: 665 mm

Gewicht (rijklaar): 310 kg 

Brandstoftank: 18,9 liter

Prijs: € 29.995

Tags: Motos-Bikes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in