Testrit Moto Morini X-Cape 650: lof der eenvoud

2mnd geleden

Na een eerste test in juni vorig jaar (Moto Trends #75) bleek een meer diepgaande test van deze trailmotor van Sino-Transalpine afkomst zeer relevant, vooral voor motorrijders die op zoek zijn naar een comfortniveau dat is aangepast aan ons dieptrieste wegennet.

Terwijl we wachten op de lancering van de X-Cape 1200 die in november in Milaan werd gepresenteerd, doet de 650, net als zijn grote zus, dromen van rally-raids. Hoewel deze motorfiets in China wordt geproduceerd, is hij nog steeds een Italiaans product. Qua ontwerp is de Italiaanse invloed alomtegenwoordig, van de algehele look tot de elegant afgeschuinde demper en de aluminium achterbrug, om nog maar te zwijgen over de Brembo-remmen en de 50mm Marzocchi-voorvork. Het Chinese bedrijf Zhongneng Vehicle Group was kritisch genoeg om Moto Morini te richten op het middensegment, wetende dat de oude Corsaro of GranPasso 1200 weinig toekomst had. En in het geval van Morini tonen ze echt respect voor het erfgoed van het merk en voor het in Italië gevestigde personeel. Ten tweede, omdat ze zich op hun thuismarkt voornamelijk richten op motoren met een kleine cilinderinhoud, waren ze zo slim om hun nieuwe Italiaanse motorfietsen uit te rusten met een Kawasaki gelicenseerd blok, welbekend bij rijders van de oude ER6 en Versys. Het geluid is herkenbaar, maar het karakter is veranderd.

Intelligente keuzes en goede kwaliteit

Hoewel de X-Cape het resultaat is van een gestroomlijnde productielijn, is het allesbehalve een goedkope motorfiets. Integendeel zelfs - meer heb je niet nodig om van alle geneugten van het motorrijden te genieten. Allereerst ziet de Morini er goed uit, met goed uitgekozen kunststoffen, een compleet dashboard dat dankzij de matte afwerking van het 7-inch TFT-scherm (!) zelfs in fel zonlicht leesbaar blijft, en Brembo-hoofdremcilinders. De prachtige bekleding van het zadel, het handmatig verstelbare windscherm en de verlichte bedieningselementen dragen allemaal bij aan het kwaliteitsgevoel.

Het is logisch dat het elektronicapakket niet al te uitgebreid is, voor een machine met amper 60 pk. Morini heeft ervoor gekozen om geen tractiecontrole te voorzien, wat compleet  overbodig zou zijn. Wel is er het uitstekende 9.1 uitschakelbare ABS van Bosch en een offroad-modus die, door vermogenscurve af te vlakken, kan fungeren als een tweede mapping voor regenachtige dagen. Bovendien toont het scherm 'Bike info' op het display zelfs de bandenspanning in realtime, wat je doorgaans uitsluitend terugvindt op duurdere motorfietsen. En hoewel er geen boordcomputer is, laat de X-Cape de resterende actieradius zien, van zodra je bij de brandstofreserve komt.

Enkel aangename verrassingen

De dynamische prestaties van de X-Cape tonen aan dat een overdaad aan vermogen en technologie verre van essentieel is voor een prettige rit. Als je eenmaal op de motor zit, voelt de houding voor de meeste rijders natuurlijk aan en hoewel het zadel op het eerste gezicht stevig lijkt, is dat niet zo als je erop zit. Het dashboard is gemakkelijk af te lezen en wisselt automatisch tussen dag- en nachtmodus; het kan ook worden gekoppeld aan je telefoon voor het bekijken van oproepen en berichten en voor verschillende muziekinstellingen. De hendels zijn verstelbaar en als je 's nachts rijdt, zul je de verlichte bedieningselementen en vooral de volledige ledverlichting zeker waarderen. Het originele windscherm, dat niet bepaald indrukwekkend is qua afmetingen, kwijt zich opmerkelijk goed van z’n taak. In de hoge stand kun je zelfs met open vizier rijden en op de snelweg is dat verrassend ontspannend. De Morini scoort hoge ogen op het vlak van comfort.

De tweecilinder stoot een aangenaam, diep geluid uit. Hoewel hij door zijn beperkte cilinderinhoud niet de elasticiteit van een groot blok, ontbreekt het hem niet aan souplesse. Dat het karakter afwijkt van dat van de originele Kawa-molen, is vooral merkbaar boven de 5.000 tpm. De acceleratie is niet indrukwekkend, maar wel krachtig en biedt een fikse spurt  vanaf 7.000 tpm. Al met al is de motor erg prettig om mee te rijden en charmeert hij rijders die niet zoveel verwachten van dit 650-blok. Daarenboven is ook het verbruik een pluspunt: gedurende onze 700 kilometer durende testrit, verbruiken we amper 4,25 liter/100 km. Met de pees erop steeg dat tot 4,6 l/100 km, en als je rustig rijdt, zakt het verbruik naar 3,85 l/100 km. Euro 5 blijkt een lange weg afgelegd te hebben!

Passend rijgedrag

De ophanging is een van de grootste troeven van de Morini. Die is niet alleen comfortabel, maar ze vlakt ook alle oneffenheden uit het wegdek, terwijl ze de X-Cape ook dynamische prestaties bezorgt die ons meer dan eens verraste met z’n stevigheid. In combinatie met de rigiditeit van het stalen buizenframe, zorgt de vering van de X-Cape ook voor een verbazingwekkende stabiliteit bij hoge snelheden, of als je kwiek de bocht in duikt. Bovendien is de Morini zeer wendbaar, en zet je ‘m zonder problemen op de rijlijn richting apex. De ingenieurs hebben echt uitstekend werk geleverd. Ook de remmen zijn prima op dit soort werk toegesneden  (stalen remleidingen): de Brembo’s remmen de X-Cape af met flink wat kracht. Dat wordt nog verder geaccentueerd door de voorvork, die de vertraging opvangt zonder al te veel door z’n poten te duiken. Je kunt zelfs op hellingshoek remmen zonder bang te hoeven zijn dat je de motor plots wijd gaat lopen. De achterrem mist een beetje bite, maar omdat het ABS niet opdringerig is, is dat geen probleem.

Al met al is dit een trailmotor die erin slaagt eenvoud te combineren met een hoog dynamisch potentieel, tot groot genoegen van zijn eigenaar. Een kofferset (620 euro), protectoren (140 euro), een hoger windscherm (155 euro) en verwarmde handvatten zijn ook als optie verkrijgbaar en zullen je spaarrekening niet plunderen. Wat wil je nog meer? Een testrit misschien? Wij haalden die van ons op bij MV Agusta Namur…

Conclusie

De X-Cape 650 is een succes. Hij is leuk, efficiënt en comfortabel en toch heel betaalbaar (van 7.999 tot 8.566 euro), en combineert het beste van twee werelden: Italiaanse knowhow gekoppeld aan een bescheiden kostenplaatje, een sector waarin de Chinezen uitblinken.

Rudy Scohy

De pluspunten

            - Aantrekkelijk postuur en design

            - Aangenaam om mee te rijden

            - Dynamische prestaties

            - Zuinig

 

De minpunten

            - Imago nog te (ver)bouwen

 

De Morini X-Cape 650 in het kort:

Motor: tweecilinder lijnmotor, DOHC, 4 kleppen per cilinder, 649cc

Maximumvermogen: 60 pk bij 8.250 tpm

Maximumkoppel: 56 Nm bij 7.000 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen.

Frame: stalen trellis

Voorvering: UPSD-vork, diameter 50 mm, veerweg 175 mm

Achtervering: monoshock, veerweg 165 mm

Voorremmen: 298 mm dubbele schijf, tweezuigerremklauwen, ABS

Achterremmen: 255 mm schijf, tweezuigerremklauw, ABS

Zithoogte: 820 mm - 845 mm

Gewicht (rijklaar): 213 kg

Brandstoftank: 18 liter

Prijs: vanaf 7.999 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in