Test Honda XL750 Transalp : veelzijdigheid gegarandeerd

1j geleden

De Transalp, die in 2013 uit de Honda-catalogus verdween, maakt een comeback! een trailmotor waar een pak motorrijders op zat te wachten. Wij vertellen je waarom.

In de gietende regen staat een rij nagelnieuwe Transalps op ons te wachten, voor een eerste test in de Portugese Algarve. Maakt niet uit, ik kan niet wachten om op deze legendarische machine te stappen die tussen 1986 en 2013 vele generaties motorrijders heeft weten te verleiden. De Transalp heeft een aantal veranderingen ondergaan, krijgt een nieuw uiterlijk aangemeten en kan bogen op een 92 pk sterke twee-in-lijn, ter vervanging van zijn ‘amper’ 60 pk sterke V-twin motor (50 pk voor de eerste versie).

Goede ingrediënten delen

De koplamp is geleend van de CB500X en de motor komt van de assemblagelijn van de CB750 Hornet. En ook naar de Africa Twin werd gekeken om deze Transalp in elkaar te zetten. Vanuit esthetisch oogpunt is het alvast een succes. Hij heeft een slanke en moderne lijn, met een zithoogte van 850 mm (820 mm optioneel) en een gewicht van 208 kg. Volgens de Europese normen moet de uitlaat prominent aanwezig zijn, maar naar mijn mening is hij daardoor laag en niet optimaal gemonteerd.

Zoals thuis

Met de voeten stevig op de grond en het stuur correct geplaatst voor een ontspannen rijhouding, rest niets anders dan de motor te starten. Prompt brengt de uitlaat een geluid ten berde dat wij als ‘net goed’ zouden catalogeren. Met andere woorden, niet te veel en niet te weinig, zoals de huidige regelgeving (helaas?) vereist. Enkel de remhendel is instelbaar. Aan de linkerkant biedt de knoppenwinkel verschillende keuzes, waaronder vijf rijmodi. Waarom het eenvoudig maken als je het ingewikkeld kunt maken door zo’n vermaledijde joystick toe te voegen? Gelukkig is het geheel intuïtiever dan op de Africa Twin.

Ondanks het weer kies ik voor de Sport-stand. Ongeacht de gekozen stand blijft het vermogen op 92 pk en alleen de gasrespons is min of meer direct. Het blok jaagt geen  trillingen door de motor en dankzij de kwieke acceleratie bereik ik vrij snel 120 km/u zonder ook maar een moment in de bak te hoeven roeren. Een quickshifter is, net als vele andere accessoires, optioneel. Maar is die wel echt nuttig? Deze Transalp doet me denken aan vroeger, toen kilometers malen belangrijker was dan snelheid. Wat maakt het uit als ik word ingehaald door een snellere, sportievere machine? Zonder verstelbaar te zijn, doet het windscherm zijn werk: het zet me efficiënt uit de wind en biedt een goed zicht.

Het winnende paar

Honda heeft de bandenkeuze van de vorige generatie (700cc) losgelaten en gekozen voor een 21" voorwiel en 18" achterwiel in plaats van de 19/17-tandem. Ze hebben zelfs de voorkeur gegeven aan tubes in plaats van de tubeless banden die jarenlang werden gebruikt. De combinatie van deze velgen met de vering en haar 200 mm veerweg, biedt een goed comfort en een strak stuurgedrag. Het goed gevoerde zadel draagt verder bij aan het comfort. Intussen heeft de zon de plaats ingenomen van de wolken, zodat het tempo wat hoger wordt en we ook stevig in de ankers kunnen. De wegen die ik die dag reed, lieten me niet toe de Transalp tot het uiterste te drijven, maar is dat echt nuttig met zo'n machine? Niet echt. Dus geef ik de voorkeur aan rustig cruisen tussen 70 en 100 km/u, waarbij ik in de 6e versnelling blijf, wat overeenkomt met de geest van deze door Honda in de jaren 80 ontworpen motor.

Soepel

Op een klein stukje onverhard schakelen we het ABS op het achterwiel uit via de offroadmodus, die de tractie en het remmen op dit soort terrein optimaliseert. De grondspeling die de 18 en 21 inch wielen bieden, is ruim voldoende. Maar echte offroadadepten zullen vermoedelijk niet twijfelen om enkele opties aan te vinken om hun Transalp uit te rusten met een motorprotector en handkappen.

Terug in het hotel na deze korte testrit, merk ik dat de middenbok ook optioneel is, en dat er standaard slechts één USB-poort is (verborgen onder het zadel) tenzij je de nodige euro’s neertelt voor een tweede op het stuur. Hetzelfde geldt voor de 12V-aansluiting. Opvallend genoeg is cruisecontrole niet beschikbaar, net zo min als DCT...

Conclusie

Eenvoudig, efficiënt en zonder franje of overdaad. De nieuwe Transalp zou wel eens de ideale machine kunnen blijken voor lichte reizen of dagelijks gebruik. Hij verteert de oneffenheden van de weg met de glimlach en biedt tegelijkertijd andere voordelen, zoals de zithoogte, een uitstekende mechanische basis en het rijgedrag. Rest je enkel nog het ophoesten van 10.799 euro. Tel je daar nog een paar accessoirepacks bij op, dan komt de prijs dicht in de buurt van die van grote zus Africa Twin CRF1100L.

Thierry Sarasyn et Philippe Hunin

De pluspunten

Herkenbaar uiterlijk

Eenvoud

Algemeen rijgedrag

Motor

 

De minpunten

Weinig accessoires in de originele kleurstelling

Positie van de uitlaat

 

Honda XL750 Transalp in cijfers

Motor: watergekoeld, enkele ACT paralleltwin, 8 kleppen, 270° krukas en enkele nokkenas

Cilinderinhoud: 755 cc

Maximumvermogen: 91,8 pk (67,5 kW) bij 9.500 tpm

Maximumkoppel: 75 Nm bij 7.250 t/min

Versnellingsbak: 6 versnellingen, quickshifter up & down

Frame: stalen diamantframe

Voorremmen: dubbele 310mm schijven, axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen, ABS

Achterremmen: 256 mm enkele schijf, enkelzuigerremklauw, uitschakelbaar ABS

Voorwiel: 21" aluminium velg

Achterwiel: 18" aluminium velg

Voorvering: Showa 43mm hydraulische vork, 200mm veerweg

Achtervering: Pro-Link enkele schokdemper, 200 mm veerweg

Zithoogte: 850 mm (820 mm optioneel)

Brandstoftank: 16,9 liter

Gewicht (rijklaar): 208 kg

Prijs: € 10.799

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in