Wegtest Subaru Outback: de beste auto... die je nooit zult kopen!

2j geleden

De break met 4x4 combineert de praktische voordelen van de stationwagen met de bodemvrijheid van een SUV. Met zijn Outback was Subaru een pionier op dit gebied, en de nieuwe generatie toont meer dan ooit dat de fabrikant weet waar hij het over heeft. Helaas is deze uitmuntende auto voorbestemd om op

 

Subaru is een kleine speler op de Belgische markt: jaarlijks zet het hier 700 auto's op de inschrijvingstabellen. Voor deze zesde generatie van de Outback hebben de Japanners gekozen voor een assertievere styling, met een meer persoonlijke voor- en achterkant en een onmiskenbaar gespierde look. Dat avontuurlijke voorkomen wordt versterkt door imposante wielkastbeschermers en een royale bodemvrijheid, daar waar neongele accenten de Sport-uitvoering opvrolijken. De Premium wil discreter zijn, maar biedt extra uitrusting, waaronder praktische dakrails die in de rails zijn geïntegreerd en in een oogwenk kunnen worden uitgevouwen!

 

 

Ruimte en moderniteit

Dat avontuurlijke aspect vindt u ook terug aan boord, waar de Sport-versie is bekleed met een waterdicht en afwasbaar synthetisch materiaal dat perfect is voor buitenactiviteiten. Er is ook veel ruimte, vooral op de achterbank, en de kofferbak is ten opzichte van de vorige generatie met 10 liter gegroeid tot 522 liter, toegankelijk via een handenvrije achterklep.

Subaru heeft verder echt werk gemaakt van de presentatie, met name met een 11,6 duim groot verticaal scherm voor de multimedia. De menu’s zijn zorgvuldig ontworpen, zij het niet erg modern. Het behoeft geen betoog dat, zoals het een goede Japanse fabrikant betaamt, de meest geavanceerde rijassistentiefuncties worden aangeboden (noodstop, actieve rijstrookbewaking, vermoeidheidssensor, enz.), helaas gekalibreerd op een nogal opdringerige manier. Wat is dan het probleem met deze Outback? Als u weet dat Subaru gespecialiseerd is in benzinemotoren en 4x4, dan gaat er allicht wel een belletje rinkelen…

 

 

Conclusie

Ongeacht de uitvoering rekent de Outback altijd op een 2,5-liter-motor van 169 pk die via een goed afgestelde CVT alle vier de wielen aandrijft. De motor is zeer aangenaam en discreet, en stelt zich op en naast de weg uiterst efficiënt op.

Maar deze mechanische keuze is maar moeilijk te verzoenen met ons belastingsysteem, of het nu zijn cilinderinhoud of zijn uitstoot van 193 gram CO2 per kilometer is. Jammer, want de auto zelf is de geïnvesteerde 39.995 euro waard, vooral omdat hij veel concurrenten een lesje in betrouwbaarheid leert. Het enige wat hij nodig heeft is een kleine hybride motor om hem uit de schaduw te halen.

 

 

Sterke punten

- Echte offroadcapaciteiten
- Royale binnenruimte en uitrusting
- Exotische randje en assertieve stijl

 

Subaru Outback 2.5l

Lengte: 4,87 m
Breedte: 1.88 m
Hoogte: 1,68 m
Koffervolume: 522 l
Gewicht: 1.641 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 8,6 l/100 km
Vermogen: 193 pk
Koppel: 152 Nm
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,6 s
CO2-uitstoot (WLTP): 193 g/km
Basisprijs : 39.995 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in