Wegtest Skoda Enyaq iV: trouwe merksoldaat

2j geleden

Een paar weken na zijn neef, de Volkswagen ID.4, arriveert de Skoda Enyaq iV bij de dealers. Het model bewijst dat Skoda zelfs op het gebied van elektrische auto's meer biedt voor zijn geld dan welke concurrent ook.

 

Zijn technische bouw deelt hij met de Duitser, met inbegrip van het speciaal voor elektrische auto's ontwikkelde platform (MEB). Het zorgt voor veel ruimte aan boord, zowel voor de passagiers als in de koffer, waarvan de inhoud van 585 liter veel gezinnen zal plezieren.

Klap de achterbank neer en dat volume groeit tot een dankbare 1.710 liter. Maar wat nog meer opvalt zijn de ideetjes waarmee de eerste elektrische Skoda uitpakt, waaronder een dubbele bodem voorzien van een kabelhaspel voor de oplaadkabel. Zo wordt voorkomen dat er nuttig volume verdwijnt. Het is slechts een van de "Simply Clever"-trucs van de Enyaq, die ook meer opbergruimtes in zijn cabine aanbiedt dan zijn neef.

In het interieur zijn milieuvriendelijkere materialen gebruikt, zoals bekleding gemaakt van gerecycleerde plastic flessen. Maar het hoogtepunt van het interieur is ongetwijfeld het centrale scherm, dat alle bedieningselementen van het voertuig centraliseert en een schermdiagonaal van 13 duim heeft.  Het standaardscherm reageert snel en is zeer compleet wat betreft informatie en connectiviteit, in tegenstelling tot het digitale display tegenover de bestuurder, dat beperkt is tot het strikt noodzakelijke.

 

 

Familieauto in hart en nieren

De Enyaq iV is momenteel verkrijgbaar in twee versies. De "60" heeft een batterij van 58 kWh en een motor van 132 kW (180 pk) en kan een WLTP-actieradius van 413 km voorleggen. Daarnaast is er een "80" met 77 kWh, 204 pk en 537 kilometer rijbereik.

We maakten een testrit met de eerste, waarbij we een gemiddelde van 18 kWh/100 km haalden na een gemengd traject (weg, stad, snelweg). Een zeer goed resultaat dus die de efficiëntie en het gemak illustreert waarmee deze Skoda energie gebruikt en vooral terugwint. Wanneer je het gaspedaal lost, kan de vertraging (en de daaruit voortvloeiende regeneratie) rechtstreeks via de peddels aan het stuur volgens drie niveaus worden gemoduleerd, naast een "Auto"-modus die zichzelf reguleert in functie van het verkeer en de geldende snelheidsbeperkingen.

Alsof dat nog niet genoeg is, kunt u het in de stad zonder remmen doen dankzij een "B"-stand op de versnellingsbak. Maar op de weg merk je vooral het comfort van de vering. Terwijl elektrische SUV's vaak stevig zijn afgeveerd om hun hoge gewicht (door de accu's) te compenseren, absorbeert deze Tsjech onregelmatigheden zeer goed, ten koste van een beetje meer rollen in bochten.

 

 

Conclusie

Comfortabel, voldoende krachtig (zonder te overdrijven) en met een overtuigende actieradius is de Enyaq iV zonder twijfel de meest coherente elektrische SUV van het moment. Vooral omdat hij zich in de goede gewoonten van Skoda onderscheidt door een verhouding tussen ruimte, uitrusting en prijs die gewoon top is.

Voor 39.775 euro zijn de dual-zone airconditioning, handenvrije toegang en sleutel, cruisecontrol, navigatie of 19-duimswielen standaard! En voor 5.000 euro extra voegt de afwerking Sportline nog wat extra dynamiek toe aan de lijn. Een echte gezins-SUV, volledig bruikbaar als enige auto in het huishouden, voor minder dan 40.000 euro... Voelt u de wind al draaien?

 

Sterke punten

- Verhouding tussen ruimte, uitrusting en prijs
- Autonomie en remenergierecuperatie
- Slimme snufjes

 

 

Skoda Enyaq iV 60

Lengte: 4.649 mm
Breedte: 1.879 mm
Hoogte: 1.616 mm
Koffervolume: 585 l
Gewicht: 1.965 kg
Batterij: 58 kWh
Actieradius (WLTP): 413 km
Vermogen: 132 kW/180 pk
Koppel: 310 Nm
Topsnelheid: 160 km/u 160 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,7 s
Basisprijs: 39.775 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in