Wegtest Kia Picanto facelift: met het nodige sérieux

2j geleden

Een tussentijdse opfrisbeurt bevestigt dat Kia zich kan onderscheiden van zijn rivalen. Maar de kleine Picanto ondergaat ook een paar maatregelen die het rijplezier niet helemaal ten goede komen.

 

Stadsauto's zijn over het algemeen lachende, speelse en zelfs kinderlijk uitziende wagentjes. Denk maar aan de Twingo, de Toyota Aygo of zelfs de VW Up. Anderzijds kiest Kia (en het zusterbedrijf Hyundai) vaak voor een ernstige insteek, ongeacht de categorie. Alsof de Koreanen ons willen doen inzien dat serieus genomen worden niets van doen heeft met gestalte.

 

 

Volwassen

De (lichte) cosmetische veranderingen van de Picanto lijken deze volwassen kant te bevestigen. Meer dan ooit staat de look in contrast met het zeemzoetige uiterlijk van zijn rivalen. Dat telt ook voor het interieur. Voor fantasie is er niet veel ruimte, in plaats daarvan zijn de sfeer en de toon streng en zakelijk.

Kia neemt ook de uitrusting serieus, want dit is een van de best uitgedoste auto’s in zijn categorie. Niet alleen op het gebied van multimedia, ook de waslijst aan rijhulpmiddelen is indrukwekkend: Active Lane Keeping Assist, Collision Warning, Blind Spot Monitoring... Deze Kia is een top-of-the-line auto waardig. Daar heeft deze opfrissing niets aan veranderd.

Mechanisch zijn de ingenieurs terug naar de tekentafel gegaan, met als doel de 1.0-liter (67 pk), 1.2-liter (84 pk) en 1.0-liter-turbo (100 pk) zuiniger en CO2-vriendelijker te maken. Alles is ten goede, we hebben weinig klachten... tenzij je kiest voor een versie met een automaat. Onze 1.2-liter-motor stelde zich zelfs heel zuinig op: 5,9 l/100 km, wat erg treffelijk is voor een automaat. Het probleem is dat Kia, voor een gunstiger brandstofverbruik, de oude automaat met vier trappen heeft vervangen door een gerobotiseerde versnellingsbak met één koppeling. Deze oplossing is ondertussen anachronistisch. Bijna alle fabrikanten hebben ze uit gebrek aan comfort verlaten. En het is waar, je moet veel finesse (of geduld) ontwikkelen met het gaspedaal om de "grote" ruk bij elke versnellingswissel te vermijden.

 

 

Conclusie

Er bestaat geen twijfel over: geen enkele andere auto in deze klasse (behalve zijn technische tweelingbroer, de Hyundai i10) biedt zo'n uitgewerkt gevoel van kwaliteit. En dat voor een behoorlijk zacht prijsje. Tenminste, als u niet de rijhulp in al zijn pracht en praal wilt, want die wordt alleen in de hogere uitrustingsniveaus aangeboden. Terwijl in deze laag van de automarkt  voor de koper elke honderd euro telt.

Maar, als u op zoek bent naar een veilige en serieuze stadsauto, dan kan deze Kia niet op jouw shortlist ontbreken. Moet die stadsauto een automaat hebben, dan krijgt u te maken met wat misschien wel het enige minpuntje van de Picanto is.

 

Sterke punten

- Kwaliteit naast concurrentie
- Pittig als 100 pk
- Rijhulpmiddelen van een grote auto

 

Totale score: 16/20

 

 

Kia Picanto 1.2

Lengte: 3.595 mm
Breedte: 1.595 mm
Hoogte: 1.485 mm
Koffervolume: 255 l
Gewicht: 864 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 l/100 km
Vermogen: 84 pk
Koppel: 118 Nm
Topsnelheid: 172 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 15,7 s
CO2 (WLTP): 126 g/km
Basisprijs: 15.150 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in