Wegtest Jeep Compass: het beste zit vanbinnen

2j geleden

De Compass is een belangrijke pijler geweest voor de belangwekkende groei van Jeep in Europa. Het merk heeft de update dan ook met de grootste zorg behandeld.

 

De Jeep Compass is geen rasechte topper in de hitlijsten, maar voor Jeep wel een gangmaker. Het merk respecteert met deze facelift dan ook de looks, want je wil een van de belangrijkste schakels van zijn populariteit niet doorbreken. De voorkant, met scherpere koplampen, een prominentere grille en nieuwe bumperschilden, is nochtans volledig nieuw ontworpen, alleen zie je dat nauwelijks. De achterkant is, op zijn beurt, donkerder gemaakt.

 

 

Eigentijdser

Kortom, Jeep richtte zich op het deel van de auto dat het meest aan een opfrisbeurt toe was: het interieur. Het hele dashboard belandde op de tekentafel en kwam eraf met een nieuw centraal scherm, waarvan de grootte en zwevende positie nu in overeenstemming zijn met de huidige trends. Het is precies goed, want het verandert radicaal de perceptie en de sfeer aan boord.

Al het andere (dashboard, nieuwe console, nieuw klimaatregelingspaneel, nieuw stuurwiel, nieuw digitaal dashboard) is ermee in harmonie. Dit maakt het interieur van de Compass tot een van de beste in zijn klasse. Uiteraard gaat dit alles niet zonder de nodige technologische upgrades: een nieuw, sneller en intuïtiever multimediasysteem en vooral nieuwe rijhulpmiddelen die autonoom rijden op niveau 2 mogelijk maken.

 

 

Nieuwe motoren

Ook de mechaniek evolueert. De 1.6-liter-diesel is opgevoerd tot 130 pk (10 stuks meer), we vinden de 4xe-plug-inversie met 190 of 240 pk waarover we u eind 2020 al vertelden, en vandaag wordt de 1.3-turbobenzinemotor, die als basis dient voor de plug-in, ook op zichzelf aangeboden. Als vervanging van de 1.4-turbo. Hij ontwikkelt 130 pk met een handgeschakelde versnellingsbak, en 150 pk met een robotbak met dubbele koppeling.

Wij hebben deze laatste versie getest en vonden dat de nieuwe motor inderdaad aangenamer is. Hij is stiller, beter beschikbaar bij lage toerentallen en verbruikt minder brandstof. Het enige minpuntje is dat de afstelling met de robottransmissie nog voor verbetering vatbaar is. Dit hebben we al vermeld tijdens onze test van de Renegade 4xe.

Conclusie

Met zijn behoudsgezind maar toch fijnzinnig opgefriste uiterlijk, zijn aandrijflijnen die voor elk wat wils bieden en vooral zijn moderne interieur, dat is uitgerust met technologie die aan de hedendaagse normen voldoet, maakt de Compass alle kans om zijn positie op de markt te behouden en zelfs enkele plaatsen te stijgen in het klassement.

Dat zouden we verdiend vinden. Want hoezeer we de overvloed aan SUV's stilaan beu zijn, we hebben nog steeds een zekere sympathie voor merken met een geschiedenis en legitimiteit op het terrein. Maar misschien zijn we te ouderwets...

 

 

Sterke punten

- Eindelijk modern interieur en multimedia
- Nieuwe, aangenamere benzinemotor
- Legitimiteit als SUV

 

Totale score: 15/20

 

Jeep Compass 1.3 T4 150 DDCT

Lengte: 4.404 mm
Breedte: 1.879 mm
Hoogte: 1.629 mm
Koffervolume: 388-1.298 l
Gewicht: 1.505 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,6-7,0 l/100 km
Vermogen: 150 pk
Koppel: 270 Nm
Topsnelheid: 199 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,2 s
CO2 (WLTP): 152-159 g/km
Basisprijs: 32.990 euro

 

Tags: Autotests Jeep
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in