Wegtest Alpine A110 : laatste der Mohikanen
Het gaat in volle galop voor Alpine... Maar niet op de manier die je zou verwachten: de ingenieurs bereiden een SUV op batterijen voor, die in 2025 op de markt komt. De Franse fabrikant, die deel uitmaakt van de Renault-groep, ziet de toekomst volledig elektrisch. In afwachting van deze wereld van stilte, blijft de "berlinette" - zoals de Fransen een kleine coupé noemen - met benzinemotor het enige model in het gamma. Er zijn nu drie versies: de 'A110' (het equivalent van de oude Pure, met een 252 pk sterke 1.8 turbomotor, 59.700), de 'A110 GT' (een grand tourer met een tot 300 pk opgevoerde motor, 69.650 euro) en de sportieve 'A110 S' (300 pk, 71.750 euro), die een versterkt chassis heeft en nu kan worden uitgerust met semislick banden en een 'aerodynamische kit' met een achterspoiler en een voorblad van koolstofvezel. Er is ook een nieuw multimediasysteem, compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, uitgebreid met nieuwe functies (stopwatch, telemetrie-info, enzovoort).
Lichtgewicht
Maar waar je vooral goesting in hebt, is dat lichtgewicht chassis. Uit aluminium. Als kroon op het werk is de carrosserie uit hetzelfde lichtmetaal, geleid door een onderstel dat toewijding predikt. Deze kleine vlo, die iets meer dan een ton weegt, neemt de bochten altijd in volle overgave en walst er vrolijk doorheen, zonder ooit vast te komen zitten. Het lichte gewicht betekent ook dat de remmen het niet begeven en hun bijtkracht bewaren, zelfs na een snelle afdaling. Dat pluimgewicht maakt het ook overbodig om de vering te harden: het comfort van de GT is indrukwekkend. De S-versie met sportonderstel is iets steviger, maar nooit broos. In beide gevallen wordt de motor gekoppeld aan een sportuitlaatsysteem en wint hij aan kracht, met een toename van 292 tot 300 pk en een koppel van 320 tot 340 Nm. Hij wordt pittiger in het middengebied en ook krachtiger, maar blijft tamelijk lineair en loopt dus niet over van karakter. De gerobotiseerde versnellingsbak houdt gelijke tred, vooral omdat hij responsiever is geworden. De spoiler met aero kit stabiliseert de carrosserie in lange, snelle bochten, maar verhoogt wel gevoelig de prijs (+ 5.450 euro).
Conclusie
We verbergen het maar beter niet, deze Alpine heeft ons verliefd gemaakt! Natuurlijk, de prijs is stevig, het interieur niet erg praktisch, maar de lijn is zeer aantrekkelijk en het chassis om duimen en vinger bij af te likken. De auto is tot volle wasdom gekomen. Hij is in alle opzichten verfijnd (motor, versnellingsbak, uitrusting) en belichaamt nog steeds sportiviteit zonder te koop te lopen met vermogen of opdringerige rijhulpsystemen. Maar deze eenvoudige vorm van rijplezier loopt ten einde: de volgende A110, die eind 2025 wordt verwacht, zal helemaal elektrisch zijn. Vaarwel, verslavend uitlaatgeluid... De "berlinette" van morgen zal zwaarder zijn en ongetwijfeld minder opwindend. Het model van vandaag is nu al een verzamelaarsobject...
Sterke punten:
- Wendbaar en efficiënt chassis
- Betere prestaties
- Aantrekkelijke lijn en originaliteit
Alpine A110 S
Lengte: 4,18 m
Breedte: 1,79 m
Hoogte: 1,24 m
Koffervolume: 100 l (voor) + 96 l (achter)
Gewicht: 1.109 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,8 l/100 km
Testverbruik: 8 tot 15 l/100 km
Vermogen: 300 pk
Koppel: 340 Nm
Topsnelheid: 250 km/u (275 km/u met de 'S' aero kit)
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,2 s
CO2 (WLTP): 153 g/km
Basisprijs: 71.750 euro