Testrit Range Rover Evoque P300e: met de stroom mee

3j geleden | Stephane Monsin

Geen verrassing natuurlijk. De tweede generatie van de Evoque kan aan de stekker. Daarmee is de meest modieuze SUV van het veld mee met de laatste trend.

 

De Evoque, een echte stadslieveling, was vorig jaar aan zijn tweede generatie toe. En bij die wissel is alle charme bewaard gebleven. De Evoque is nog steeds even gestroomlijnd en opmerkelijk geproportioneerd als altijd, maar hij offerde wel de driedeursversie op. Exit de Coupé en de Cabrio dus. Range Rover heeft naar andere trends gekeken, zoals de stekkerversie. Inpluggen maar.

 

 

Drie cilinders

Verschiet niet als je de motorkap opent. Daaronder zit een kleine driepitter met een cilinderinhoud van 1,5-liter. Die dient als basis voor het hybride systeem. Nu wordt hij niet gehinderd door enige dapperheid. Dankzij een turbo levert hij aan de voorwielen 200 pk. Pas op, de Evoque P300e heeft nog steeds vierwielaandrijving, alleen is het de 109 pk en 230 Nm sterke elektromotor die de achterwielen voor zijn rekening neemt.

De auto heeft dus nog altijd de Terrain Response-selector, waarmee u een stapje offroad kan zetten. Hou alleen in het achterhoofd dat de bodemvrijheid van de Evoque niet begroot is op ferme obstakels.

In samenspel kan het systeem pronken met 309 pk en 540 Nm en, dankzij een pakket batterijen van 15 kWh onder de achterbank (de bagageruimte blijft op een zeer bruikbare 591 liter), kondigt hij een officiële WLTP-actieradius van 66 kilometer aan. De oplaadtijd varieert van 6.30 uur aan een klassieke stekker tot 4 uur aan een wallbox.

Maar in werkelijkheid is deze marge zeer optimistisch. Onze test begon met ongeveer 30 kilometer op de snelweg, met een eerlijke snelheid van 110 km/u. Aangezien het hybride systeem elektriciteit verbruikt tot 135 km/u, en de enige manier om over te schakelen op benzine het gebruik van de "Save" modus is (die de batterij spaart, maar daardoor het brandstofverbruik van de driecilinder verhoogt), hadden we geen andere keuze dan deze 30 kilometer op de batterijen af te leggen. Op het einde bleef er nog voor 15 kilometer stroomreserve over.

Kortom, de autonomie bedroeg in dit geval 45 kilometer. Naar onze mening is het vrijwel onmogelijk, behalve misschien in de stad, om de opgegeven 66 kilometer te bereiken.

 

 

Conclusie

Op een gemengd parcours van in totaal 90 kilometer, haalde de Evoque P300e een gemiddelde van 5,8 liter per 100 kilometer, zeer respectabel voor een auto die ongeveer 2 ton weegt. En eigenlijk, is dat een beetje een probleem. De Evoque is echt zwaar voor zijn grootte, zelfs voor een plug-inhybride. Sommige rivalen zijn dus zuiniger.

Aan de andere kant heeft deze Evoque natuurlijk wel zijn sterke punten. Eerst en vooral zijn stijl, zijn chique interieur, zijn prestaties, zijn rijplezier en... een aftrekbaarheid van 100% voor zelfstandigen en vennootschappen. Misschien is niet alles perfect, toch blijft de Evoque Plug-in een knappe kandidaat die je niet over het hoofd mag zien.

 

 

Sterke punten

- Geraffineerde stijl
- Kernkwaliteiten blijven intact ondanks de hybridisatie
- Vierwielaandrijving blijft gewaarborgd

 

Totale score: 15/20

 

 

Range Rover Evoque P300e

Lengte: 4.371m
Breedte: 1.904 m

Hoogte: 1.649 m
Koffer: 591-1.383 l
Gewicht: 2.082 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 2,0 l/100 km
Vermogen: 309 pk
Koppel: 540 Nm
Topsnelheid: 213 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,4 s
CO2 (WLTP): 44 g/km
Basisprijs: 57.400 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in