Testrit Mercedes CLE 2023 - Van twee walletjes eten

7mnd geleden | Stephane Monsin

De tijd dat er voor elk segment en subsegment een model was, is voorbij: Mercedes heeft besloten om het gamma te stroomlijnen. En in die nieuwe aanpak is er maar plaats voor één coupé: de CLE.

Voor degenen die Mercedes kennen, zegt de naamgeving van het model wellicht alles wat je moet weten, vooral de letter E, die zijn positie in de hiërarchie van het gamma lijkt aan te geven. In werkelijkheid is het iets subtieler dan dat. De Mercedes CLE is niet alleen de nieuwe E-Klasse Coupé. Het is ook de nieuwe C-Klasse Coupé. Zijn algemene afmetingen en zijn stijl plaatsen hem dichter bij een E-Klasse, maar de atletische proporties en het ontwerp van het dashboard leggen de link met de C-Klasse. Hetzelfde geldt voor de wielbasis, die 8 millimeter korter is dan die van de vorige E-Klasse Coupé en precies gelijk aan die van de huidige C berline. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de binnenruimte, maar de indruk daarvan hangt gewoon af van het model waaruit je komt. Klanten van de C-Klasse Coupé zullen daarentegen blij zijn een aanzienlijk ruimere auto te ontdekken. Kortom, de Mercedes CLE is gepositioneerd tussen de twee oude coupés. En dat geldt niet alleen voor het design, de indeling van het interieur en de ruimte aan boord. Ook de ziel van de auto maakt een spreidstand.

Mercedes CLE : zes cilinders

De motorencatalogus opent bijvoorbeeld met dezelfde motoren als die in de E-Klasse, maar dan zonder het basisaanbod van de C-Klasse. Het instapmodel is een 204 pk sterke 2 liter-viercilinder (CLE 200), gevolgd door een 258 pk sterke versie van dezelfde motor (CLE 300) en vooral een 381 pk sterke 3 liter-zescilinder (CLE 450), in overeenstemming met het prestige van de coupé. Er is ook een CLE 220d, met een 200 pk sterke dieselmotor. In de toekomst komen er natuurlijk een of meer plug-inversies en de onvermijdelijke AMG's. Voorlopig willen de merkverantwoordelijken daar zo min mogelijk over kwijt, maar tussen de regels door begrijpen we dat de CLE ook op dit vlak meer E dan C zal zijn: de aandrijflijn zal gebaseerd zijn op zes in plaats van vier cilinders.

Conclusie

De wegligging van de CLE lijkt meer op die van de C-Klasse dan op die van de nieuwe E-Klasse, die bewust terugkeert naar meer comfort. Het compacte, wendbare chassis van de eerstgenoemde combineert goed met de motoren van de laatstgenoemde. Dit geldt vooral als je kiest voor de zescilinder van de CLE 450, waar de mayonaise het beste pakt. Met de motoren die ook in de 'gewone' C-Klasse verkrijgbaar zijn, is het verschil minder groot, al kan de CLE natuurlijk ook bogen op zijn eigen set-up. Maar laten we duidelijk zijn, deze coupé is pas op zijn best als zijn wendbaarheid wordt ondersteund door een vermogensreserve... en een prachtig geluid.

Sterke punten

- Vloeiend, atletische design

- Echte vierzitscoupé

- De charme van zes cilinders

Mercedes CLE 450

Lengte: 4,85 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,42 m

Koffervolume: 410

Gewicht: 1.890 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,8-8,6 l/100 km

Vermogen: 381 pk

Koppel: 500 Nm (+ boost 200 Nm)

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,4 s

CO2-uitstoot (WLTP): 176-196 g/km

Basisprijs: n.v.t. (oktober)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in