Testrit MG HS: voorsprong nemen

10mnd geleden | Stephane Monsin

Een paar maanden geleden verraste MG vriend en vijand. Terwijl zijn gamma geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerd was, lanceerde het een ZS-benzinemodel voor een knalprijs, recht tegenover de Dacia Duster. Deze keer neemt het merk een voorsprong.

Want bij Dacia is er boven de Duster niets. Voorlopig althans. We weten dat de volgende Duster in 2024 zijn opwachting maakt en dat er in 2025 een nog grotere SUV aankomt, die wordt aangekondigd door de concept Bigster. Maar tegen die tijd heeft MG het (zeer) betaalbare SUV-segment voor gezinnen al bezet met deze: de MG HS, een benzineversie van een model dat eind 2020 in Frankrijk werd gelanceerd als plug-in. En om die achterstand in te halen, kan de Bigster maar beter goed zijn!

Compleet en voordelig

Laten we tot de kern van de zaak komen: de MG HS wordt aangeboden voor een basisprijs van 26.285 euro, met een al uitgebreide uitrusting. Met het volledige pakket, een automatische versnellingsbak en een mooier lakje bedraagt de maximumprijs 32.935 euro. En dat alles voor een SUV met een lengte van 4,57 meter (in de categorie Peugeot 3008, VW Tiguan en andere) met een Euro NCAP-score van 5 sterren, ruime achterbank, een bagageruimte van 463 liter, een vrij goed ogende lay-out en alle nieuwste snufjes, zoals een digitaal dashboard, Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit, Active Lane Keeping Assist, enzovoort. Veel royaler dan dat kan bijna niet. Er zijn nog enkele tekortkomingen die we al eerder opmerkten: de simplistische graphics van het multimediasysteem en het feit dat het scherm een verplichte toegangspoort is voor de functies van de klimaatregeling. Maar wat wordt er mechanisch en rijtechnisch bereikt?

Mechanisch gezien is het gewoon de plug-inversie, zonder de elektrische module. De 162 pk sterke 1.5-turbobenzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Hoewel hij niet imponeert met zijn kracht, is deze motor echt aangenaam, soepel en zeer discreet. Aan de andere kant is hij niet de modernste in zijn categorie, zoals blijkt uit het lichtelijk hoge brandstofverbruik voor een auto die niet zo zwaar is: 7,4 liter/100 km officieel, in werkelijkheid eerder 8 liter/100 km.

Conclusie

Wat rij-indrukken betreft, vinden we hem meestal beter dan de plug-inversie. Hetzelfde verzorgde comfort, hetzelfde acceleratiegemak (maar je merkt dat dat niet zijn prioriteit is), dezelfde prettige besturing, met dit verschil dat de vooras, gemakkelijk in verlegenheid wordt gebracht door de 258 pk van de plug-in, hier perfect met het vermogen omgaat. Nee, natuurlijk is de MG HS niet het toppunt van automobiele excellentie. Maar van deze goede prijs-kwaliteitverhouding dachten we niet dat we het ooit ergens anders dan bij Dacia zouden treffen. Dit is een vrijgevige auto die veel gezinnen zich kunnen veroorloven en die je echt de indruk geeft dat je waar voor je geld krijgt.

Sterke punten

Kwaliteit en uitrusting voor een goede prijs

Gebruiksgemak

Aangename benzinemotor...

 

MG HS

Lengte: 4,57 m

Breedte: 1,87 m

Hoogte: 1,66 m

Bagageruimte: 463-1.454 liter

Gewicht: 1.530 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,4 l/100 km

Vermogen: 162 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 190 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,9 s

CO2-uitstoot (WLTP): 168 g/km

Basisprijs: 26.285 euro

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in