Testrit MG 4 - Schrikbarend!

1j geleden Nicolas Morlet

Hoewel MG zich gestaag maar zeker in het autolandschap heeft gevestigd, stelt dat niets voor vergeleken met wat ons te wachten staat. Met de 4 heeft de Chinees-Britse fabrikant zijn elektrische offensief gelanceerd, en het volstaat om zijn westerse concurrenten af te schrikken.

Waren de eerste MG-modellen die in ons land verschenen, de ZS, EHS of de break 5 wel overtuigend, dan bleken ze niet al te verontrustend voor de Europese fabrikanten. Maar de ingenieurs leerden snel en spoedig presenteerden ze een model dat hen groen van jaloezie zou maken. Dat moment is nu aangebroken met de 4. En dat is nog maar het begin! De compacte auto, die concurreert met de Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3, kondigt een nieuw platform aan waarop de komende zeven jaar tien modellen zullen ontstaan. Volledig elektrische modellen, natuurlijk.

Alles goed!

Over de stijl mag iedereen denken wat hij of zij will. Maar het is duidelijk dat MG niet langer halve maatregelen neemt met de 4. Merk op dat de tweedelige achterspoiler alleen wordt aangeboden op de topuitvoeringen (Comfort en Luxury).

In het interieur ligt de nadruk op moderniteit en eenvoud. Misschien een beetje te veel, want zelfs het regelen van de airconditioning vereist meerdere manipulaties via het multimediascherm, waarvan de precisie en het reactievermogen de zwakke punten blijven. Voor de rest zijn de materialen doordacht en goed geassembleerd, zijn de stoelen en het stuur ergonomisch, en is de ruimte zowel voorin als achterin royaal, met een bagageruimte van 363 liter met een moduleerbare vloer.

Deze aangename binnenruimte wordt met name mogelijk gemaakt door de compactheid van de batterij: slechts 11 centimeter hoog. Ze bestaat als 51 kWh of 64 kWh, afhankelijk van het uitrustingsniveau, voor een bereik van 350 tot 450 km! En volgens onze test - uitgevoerd op weinig veeleisende wegen - zijn deze waarden best haalbaar.

Maar afgezien van deze objectieve gegevens is de MG 4 echt aangenaam om mee te rijden. De nauwkeurige en consistente besturing en het efficiënt neerpoten van zijn 204 pk op de grond verschaffen plezier wanneer de weg bochtig wordt, vooral in de sportrijstand. En in de stad is het de kleine draaicirkel die het verschil maakt. Deze MG is absoluut onder een goed gesternte geboren!

Conclusie

Zowel aan boord als op de weg overtuigt de MG 4 met een laatste argument om de concurrentie de loef af te steken: zijn prijs! Vanaf 30.785 euro, en 36.285 euro voor de Luxe-uitvoering die wij probeerden, met zijn ultracomplete uitrusting (rijassistenten, geconnecteerde multimedia, 360°-camera...)! Een onklopbare prijs, enkele duizenden euro's minder dan zijn directe Europese concurrenten, bereikt door de Chinese ontwikkeling en productie, waar de arbeids- en loonnormen, laten we zeggen, "anders" zijn. Helaas lijkt dit een noodzakelijke stap om elektrische auto's voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken.

Sterke punten:

  • Vanafprijs en onklopbare verhouding prijs/uitrusting voor een elektrische auto.
  • Overtuigende echte autonomie
  • Boeiend weggedrag

MG 4 Luxury

  • Lengte: 4,28 m
  • Breedte: 1,83 m
  • Hoogte: 1,50 m
  • Koffervolume: 363 l
  • Gewicht: 1.685 kg
  • Batterij: 64 kWh
  • Vermogen: 150 kW/204 pk
  • Koppel: 250 Nm
  • Gemiddeld verbruik: 16,6 kWh/100 km
  • Actieradius: 435 km WLTP
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 7,9 s
  • Basisprijs: 36.285 euro
Tags: Autotests

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in