Testrit Lexus LBX 2024 - De kleine Lexus die het groot ziet

4mnd geleden | Nicolas Morlet

Met de LBX lanceert Lexus het meest compacte model in zijn geschiedenis. Met dezelfde verrukkelijke originaliteit die kenmerkend is voor de modellen van het merk. En met grote ambities!

Met een lengte van 4,19 meter maakt de Lexus LBX deel uit van het Premium B-SUV-segment, waarin hij de degens kruist met de Audi Q2, de DS3 en de Mini Countryman, maar ook met Volvo's elektrische nieuwkomer, de EX30. De Japanse autofabrikant onthult de nieuwe Lexus-stijl. Minder scherp en minder hoekig dan voorheen, maar nog steeds onderscheidend, met aantrekkelijke oppervlaktebehandelingen en uitgesproken rondingen. Aan boord kunnen klanten kiezen uit een aantal 'Atmosferen', waaronder veganistische materialen, semi-aniline leer en suède. Allemaal zeer goed gebouwd en gemonteerd. En vanaf de basisversie is de auto goed uitgerust, met een achteruitrijcamera, klimaatregeling met twee zones, een digitaal instrumentenpaneel van 7 of 12 duim en een volledige reeks rijhulpsystemen.

Aan de andere kant is de ruimte vrij beperkt, vooral op de achterbank, waar volwassenen van meer dan 1,75 meter lang ruimtegebrek zullen ondervinden. Het koffervolume bedraagt 402 liter voor de versies die bij ons verkocht zullen worden.

Uniek in zijn soort

Aangezien dit een Lexus is, is zijn andere belangrijkste argument natuurlijk zijn 'normale' hybride aandrijflijn, die hem uniek maakt in zijn segment. De driecilinder-benzinemotor van 1,5 liter levert 92 pk en zorgt in combinatie met een 94 pk sterke elektromotor voor een totaalvermogen van 136 pk. De transmissie is uitsluitend aan de voorwielen toevertrouwd via de traditionele cvt-versnellingsbak van de fabrikant, die kan worden uitgerust met op het stuur gemonteerde peddels die pseudo-versnellingen bedienen om het rijden nog aantrekkelijker te maken. Het is een leuk gadget die het gemakkelijker maakt om de snelheidssprongen te beheersen die kenmerkend zijn voor dit hybride systeem. Want ook al blijft de LBX in de eerste plaats gericht op comfort en biedt hij slechts bescheiden prestaties, toch blijkt hij dankzij zijn goed beheerste koetswerk- en rolbewegingen ook aangenaam in de hand te liggen. En met een draaicirkel van slechts 10,4 meter is hij uiteraard uiterst wendbaar in stedelijke omgevingen, waar hij zich het meest comfortabel opstelt.

Verdict

Premium in zijn uitvoering en op zijn gemak op de weg, is de LBX bovenal zuinig in gebruik: 4,8 l/100 km tijdens onze testrit zonder ook maar enige aandacht aan ons rijgedrag te besteden. Genoeg om de door de fabrikant geclaimde 4,4 l/100 km haalbaar te maken. Met een prijs vanaf 32.195 euro moet de LBX Lexus in staat stellen zijn positie in Europa te verankeren. Prognoses voorspellen 25.000 verkopen in Europa vanaf 2024, het eerste jaar dat de auto op de markt komt, terwijl de fabrikant vorig jaar minder dan 50.000 exemplaren verkocht! Dat geeft naast de ambities ook aan hoeveel gewicht er op de schouders van de LBX rust

Sterke punten:

-Volledige uitgerust vanaf de basisversie

-Echt premium design

-Aangename, wendbare wegligging

Lexus LBX

Lengte: 4.19 m

Breedte: 1.82 m

Hoogte: 1.56 m

Koffervolume: 402 l

Gewicht: 1.280 kg

Vermogen: 136 pk

Koppel: 120 Nm

Topsnelheid: 170 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,2s

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,4 l/100 km

Testverbruik: 4,8 l/100 km

CO2: 100 g/km

Basisprijs: 33.580 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in