Testrit Jeep Avenger: veroveringswapen

1j geleden | Nicolas Morlet

Jeep onthult het kleinste model in zijn geschiedenis: de Avenger. Een speciaal voor Europa ontworpen auto, en ook de eerste Jeep die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven... althans in België.

Met een lengte van 4,08 meter is de Jeep Avenger een van de meest compacte modellen in het B-SUV-segment. Een VW T-Cross is bijvoorbeeld 4,11 meter lang, terwijl een Peugeot 2008 al 4,30 meter is! Deze compacte postuur maakt hem een goede keuze voor bijvoorbeeld stadsbewoners, die zijn wendbaarheid zullen waarderen. En deze afmetingen gaan niet ten koste van de binnenruimte: vier volwassenen kunnen aan boord plaatsnemen en de bagageruimte van 380 liter blijft volledig bruikbaar. Het interieur is uiteraard overzichtelijk, zoals bij alle huidige elektrische auto's, maar het valt op dankzij de mooie strip die aan de kleur van het exterieur herinnert en de sfeer opfleurt als je een ietwat flitsende lak hebt gekozen. Jammer wel dat het geheel grotendeels uit harde plastics bestaat en niet altijd even keurig in elkaar zit. Wat het exterieur betreft, de kenmerkende "Jeep"-stijl, te beginnen met de voor de fabrikant bekende grille met zeven staven, zou heel wat mensen naar de dealers moeten lokken.

Comfortabel

Als product van de Stellantisgroep (de Avenger deelt zijn technische basis met de Peugeot 208!) is de Avenger uitgerust met de elektrische aandrijflijn van de e-308 en tweelingbroer Astra Electric. De motor met 156 pk is gekoppeld aan een batterij van 54 kWh die een actieradius oplevert van bijna 400 kilometer, tot zelfs 550 km in de stad. De batterij kan in slechts 24 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent.

Onderweg word je verrast door het verrassende premium gevoel van de kleine SUV. De relatief zachte vering zorgt voor een degelijk comfort aan boord. Dit is een voordeel van het relatief lage gewicht van de Jeep - 1.536 kilo -, waardoor de demping niet te stijf is gemaakt om het gewicht van de accu's op te vangen, en wat ook bijdraagt aan het uitstekende chassis- en stuurgevoel. Aan de andere kant is hij voorlopig alleen verkrijgbaar in een tweewielaangedreven versie: verrassend voor een merk dat zijn reputatie heeft opgebouwd met terreinrijden. Het is ook jammer dat hij niet in benzine-uitvoering wordt aangeboden, hoewel dat in Italië en Spanje wel het geval is.

Conclusie

Prachtig ontworpen, leefbaar en aangenaam op de weg, deze Jeep Avenger heeft ons zonder verpinken verleid. Het is zeker geen toeval dat hij een van de finalisten is voor de titel van Europese Auto van het Jaar, die op 13 januari in Brussel wordt uitgereikt. Maar zoals alle elektrische auto's zal hij niet voor iedereen betaalbaar zijn: de lanceringsversie zal 39.500 euro kosten, voordat er een instapversie komt die 10.000 euro goedkoper is. Een prijs die hem nog altijd duurder zal maken dan een Renegade 4xe Plug-in Hybrid, die zijn meest nabije concurrent zou kunnen zijn. Tenminste tot volgend jaar juli, wanneer alleen elektrische auto's nog volledig fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.

Zijn goede punten

  • Stijl in lijn met de andere modellen
  • Rijplezier en comfort
  • Verhouding exterieurmaten/binnenruimte

Jeep Avenger First Edition

  • Lengte: 4,08 m
  • Breedte: 1,77 m
  • Hoogte: 1,52 m
  • Koffervolume: 380 l
  • Gewicht: 1.536 kg
  • Batterij: 51 kWh (netto)
  • Vermogen: 115 kW/156 pk
  • Koppel: 260 Nm
  • Gemiddeld verbruik: 15,8 kWh/100 km
  • Actieradius: 392 km (WLTP)
  • Topsnelheid: 150 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9 s
  • Basisprijs: 39.500 euro
Tags: Autotests Jeep
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in