Test SsangYong Torres 2023 - Deze keer het échte werk!

7mnd geleden | Nicolas Morlet

De geschiedenis van SsangYong liep niet van een leien dakje. Nadat het merk meermaals dicht bij een faillissement stond, probeert het zichzelf opnieuw te lanceren met de Torres, een veelbelovend voertuig met grote kwaliteiten die ons vertellen dat hij wel eens de dageraad van een veelbelovende toekomst zou kunnen voorstellen!

Voor de derde keer in tien jaar tijd is SsangYong van eigenaar veranderd. De fabrikant behoort nu tot het consortium KG Mobility, dat ook van plan is om zijn naam te veranderen. Voorlopig wordt de Torres echter verkocht onder het merk SsangYong. Met zijn scherpe hoeken, grille met verticale kieuwen, aluminiumachtige schorten op de bumpers en zelfs een bult op de achterklep die een zichtbaar reservewiel nabootst, heeft deze concurrent van de Volkswagen Tiguan en Peugeot 3008 duidelijk een echte persoonlijkheid!

En aan boord gaat de aangename verrassing verder, waar de kwaliteit en afwerking van het interieur letterlijk weten te verbluffen. De materialen zijn zorgvuldig en perfect in elkaar gezet en bovenal is het design echt modern. Natuurlijk zullen de pietluttigen ruzie maken over de grote zwarte omlijsting van het centrale scherm en het gebrek aan aanpassingsmogelijkheden van het digitale instrumentenpaneel. Maar het hele pakket is samenhangend, responsief en ergonomisch. En de ruimte aan boord is simpelweg enorm. Vooral de bagageruimte die een inhoud van 703 liter aankan.

SsangYong Torres: echte SUV

Maar laat je niet misleiden door zijn stoere uiterlijk. De Torres biedt vierwielaandrijving als optie en de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat. In dat laatste geval levert de 1,5 liter-benzinemotor met 163 pk opmerkelijk goed werk. Voldoende alert, in gedachten houdend dat dit een familiale SUV, houdt hij zich ook akoestisch op de vlakte. SsangYong heeft veel zorg besteed aan de wegligging, met een precieze besturing en een goed gecontroleerde koetswerkrol. Deze Torres is zelfs heel aangenaam om mee te rijden, op voorwaarde dat je de stevigheid van de demping accepteert bij keuze voor 20-duimsvelgen. Feit blijft dat deze combinatie een beetje dorstig is naar brandstof: we haalden een gemiddelde van ongeveer 9 l/100 km tijdens deze test.

Conslusie

Met zijn esthetische persoonlijkheid, het ruime en goed ingerichte interieur, uitgebreide uitrusting, uitstekende wegligging en prima prijspositionering (vanaf 36.490 euro) lijkt deze Torres te bezitten wat nodig is om de rol van buitenstaander te spelen. Aan de andere kant kunnen we de ingenieurs alleen maar smeken om de gevoeligheid van de verschillende rijhulpsystemen te herzien, die onophoudelijke, slecht getimede en niet altijd gerechtvaardigde hoorbare waarschuwingen veroorzaken. Dit kan snel stresserend worden en zelfs benauwenis opwekken. Maar voor de rest suggereert het een veelbelovende toekomst voor SsangYong... op voorwaarde dat het merk niet opnieuw van nul moet beginnen!

Sterke punten:

- Ruime cockpit en royale uitrusting

- Efficiënte en aangename wegligging

- Avontuurlijke stijl is origineel in deze klasse

 

SsangYong Torres 2WD AT6

Lengte: 4,70 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,71 m

Koffervolume: 700

Gewicht: 1.528 kilo

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,5 l/100 km

Cilinderinhoud: 1.497 cc

Vermogen: 163 pk

Koppel: 280 Nm (+ boost 200 Nm)

Topsnelheid: 191 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

CO2-uitstoot (WLTP): 194 g/km

Basisprijs: 41.190 euro (manueel: 34.490 euro)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in