MG 5: nu wordt het interessant...

1j geleden

De Chinees-Britse prijsbreker in EV-land heeft een grote primeur. De "5" is momenteel de enige 100% elektrische break op de markt. En hoewel we dat geen revolutie kunnen noemen, is het een aanbod dat echt steek houdt.

In de hectische race naar een elektrische vloot, richten bijna alle fabrikanten zich op één type voertuig: de SUV. Omdat ze zeggen: "Dat is wat we verkopen". Ja, maar hoe zit het met klanten die in de verleiding komen van elektrische auto's, maar geen SUV willen en voor wie een Peugeot e208 of een Renault Zoé niet genoeg zijn? Niemand heeft iets voor hen in de aanbieding, behalve het eerbiedwaardige Britse merk MG, dat zich een plaatsje op de markt verovert dankzij een prijzenslag. Dus hier is de MG5, de allereerste 100% elektrische compacte break (4,6 m lang).

Twee versies

Hoewel het merk deel uitmaakt van de Chinese reus SAIC, en hoewel de auto's in China worden geproduceerd, blijft MG herhalen: de totstandkoming, ontwikkeling en design vinden nog steeds plaats in Engeland. Onze eerste opmerking is dat het niet echt te zien is. Voor ons is het ietwat generieke ontwerp van de auto niet erg Brits, of zelfs Europees. Dat gezegd zijnde, valse noten of eigenaardigheden zijn er niet. De uitstraling is harmonieus, sober en discreet. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat niettemin aangenaam en "bij de tijd" is: digitaal dashboard, aanraakscherm (10,25 duim) in het midden van het dashboard, een eervol maar niet kritiekvrij geconnecteerd multimediasysteem, en alles zit verpakt in materialen van redelijk goede kwaliteit, zeker als je bedenkt wat je voor dit alles betaalt... De MG5 doet ook recht aan zijn status van compacte gezinswagen, met voldoende zitplaatsen achterin voor drie volwassenen, en een heuse kofferbak met een volume dat varieert van 497 liter onder de hoedenplank tot maximaal bijna 1.400 liter.

MG biedt twee versies aan: de Standard Range, met een batterij van 50 kWh en een elektromotor van 177 pk (320 km WLTP-bereik), en de Long Range, met 61 kWh en 156 pk (400 km). Beide versies ondersteunen snelladen tot 87 kW, voor een "0-80%" in 40 minuten. Van de twee uitrustingsniveaus beschikt de basisuitrusting al over multimedia, airconditioning, verwarmde voorzetels, parkeerhulp en niet minder dan 9 rijhulpsystemen. Dat brengt ons bij het grote verkoopargument van de MG 5: een vanafprijs van 27.849 euro! En het goede nieuws houdt daar niet op.

Conclusie

Kortom, de MG 5 is misschien niet waanzinnig sexy, maar dat vegen we onder de mat want deze elektrische auto steekt vrij goed in elkaar, toch voor zijn prijs. Onderweg getuigt het rijgedrag van de 5 van veel ernst en vooral van een uitstekend algemeen comfort, wat hem tot een echt competente gezinswagen maakt. En de "in-house" ontwikkelde elektrische motor stelt zich opmerkelijk efficiënt op. MG kondigt een gemiddelde van 17,9 kWh/100 km aan voor onze testauto in Standard Range, wij haalden minder dan 14 kWh/100 km op een route die vooral in de voorsteden werd afgelegd. Desalniettemin, we deden beter dan het officiële bereik!

Sterke punten

- Gebrek aan concurrentie

- Geweldige prijzen

- Energie-efficiënt

De MG 5 Standard Range

Lengte: 4,60 m

Breedte: 1,88 m

Hoogte: 1,52 m

Laadruimte: 497-1.367 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17,9 kWh/100km (voorlopig)

Actieradius (WLTP): 320 km

Vermogen: 177 pk

Koppel: 280 Nm

topsnelheid: 185 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,3 sec

Basisprijs: 27.849 euro

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in