Alfa Romeo Giulia & Stelvio 2023: fluks op pensioen

10mnd geleden | Stephane Monsin

De in 2016 gelanceerde Giulia zou volgens de logica van de autowereld zijn laatste levensjaar in moeten gaan. Toch niet. Het model krijgt een welgemikte upgrade om hem nog een paar jaar fris te houden. En voor zijn SUV-alter ego Stelvio geldt duidelijk hetzelfde.

Om eerlijk te zijn moesten we even checken wanneer we voor het eerst kennismaakten met de Giulia. Toen we ontdekten dat het in "2016" was, waren we verbaasd. Want je zal het met ons eens zijn als je de beelden ziet dat in een wereld waarin alles zo snel veroudert, de Giulia geen spat ouder is geworden. De enige fysieke verandering dit jaar betreft de koplampen. Hun algemene vorm is ongewijzigd, maar ze bevatten nu drie rechthoekige lampen, wat een fysieke link legt met de recente Tonale. Het voegt een vleugje karakter toe zonder het oorspronkelijke ontwerp te vervormen.

Meer technologie

Deze nieuwe koplampen zien er niet alleen goed uit. Ze zijn ook voorzien van Matrix LED-technologie, met dynamische richtingaanwijzers en de mogelijkheid om een deel van het grootlicht te verbergen om andere weggebruikers niet te verblinden.

De volgende stap is het interieur. Twee jaar geleden had Alfa de waargenomen kwaliteit van zijn twee modellen al verbeterd en een multimediasysteem ingeplant dat eindelijk bij de tijd was. Vandaag is daar een gloednieuw digitaal instrumentenpaneel aan toegevoegd. Dit scherm van  12,3 duim zit nog steeds geïntegreerd in de typische  'telescopische' dubbele wijzerplaat van Alfa. Het biedt een uitstekende leesbaarheid, precies de juiste hoeveelheid personalisatie en drie weergavemodi, waaronder één het uiterlijk van de traditionele Alfa wijzerplaten imiteert.

Last but not least wordt het Giulia- en Stelvio-gamma nu aangeboden in vier uitrustingsniveaus: Super, Sprint, Ti en Veloce, naast de speciale overuitgeruste Competizione-serie. Tot slot is de keuze van de motoren vereenvoudigd, met twee dieselmotoren (2,2 liter 160 of 210 pk) en één benzinemotor (2,0 liter 280 pk). De 160 pk sterke diesel krijgt achterwielaandrijving, de andere vierwielaandrijving. Een achttrapsautomaat is op alle modellen standaard.

Conclusie

Hoewel de Italiaanse schoonheden nu moderner zijn om beter met hun tijd mee te gaan, verandert er gelukkig niets aan hun voornaamste kwaliteit. De rijervaring van deze twee modellen is absoluut ongeëvenaard in hun respectieve segmenten. Het weggevoel, de dynamiek, de goesting... Deze twee Alfa's steken boven de rest uit. Laten we wel wezen: de Giulia en Stelvio zijn de laatste 'echte' Alfa's. Dus als je bent zoals wij en rijplezier hoog in het vaandel draagt, wacht dan niet tot het te laat is...

Sterke punten

- Amper verouderd design

- Goede technologische update

- Dynamisch een referentie

 

Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Lengte: 4,64 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,45 m

Koffervolume: 480 l

Gewicht: 1.530 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,6 l/100 km

Vermogen: 280 pk

Koppel: 400 Nm

Topsnelheid: 240 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 5,2 s

CO2-uitstoot (WLTP): 173 g/km

Basisprijs: 53.250 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in