Dacia Jogger Hybrid 140 - De ideale Dacia

1j geleden | Stephane Monsin

Dacia kent een groeiend succes dankzij zijn filosofie van het noodzakelijke zonder het overbodige en prijzen die bestand zijn tegen de stijging in de rest van de autowereld. Zuinige automobilisten zullen blij zijn met wat de fabrikant vandaag presenteert: de eerste hybride aandrijving in zijn geschiedenis.

De Dacia Jogger heeft de eer deze nieuwe motor in te huldigen. Nieuw? Nou, niet echt, want het is hetzelfde hybride systeem dat we al kennen van de Renault Captur en Arkana. Het bestaat uit een 1,6 liter grote benzinemotor, een elektromotor, een kleine batterij natuurlijk, en vooral een zeer geavanceerde automaat met technologie uit de F1. En dat in een Dacia! Zoals de naam van het model al doet vermoeden, ontwikkelt het systeem 140 pk, waarmee het overigens de krachtigste motor is die op de Jogger wordt aangeboden.

Toegevoegde waarde

Enkele weken voor onze testrit hadden we al een blauw vermoeden dat dit model zou kunnen goochelen met indrukwekkende verbruikcijfers. Waarom? Omdat we de bekende kwaliteiten van elk element mentaal optelden. Nadat we het hybride systeem in de Renault Arkana hadden getest, wisten we dat het bijna even zuinig was als een Toyota-systeem. Anderzijds weten we dat Dacia lichtere auto's dan gemiddeld bouwt. In dit geval 1.432 kilo voor de Jogger, wat meer dan redelijk is voor een 4,55 meter lange break. Maar we weten ook dat er soms een wereld van verschil is tussen theorie en praktijk. Dus laten we het eens bekijken.

We reden met de Jogger Hybrid 140 in de regio Lissabon. Een regio die nogal rijk is aan glooiingen, dus de testroute maakte de taak er niet eenvoudiger op. Echter, met de juiste dosis ecorijden (respecteren van de wettelijke snelheidslimieten, veel anticiperen, oordeelkundig gebruik van de topografie), sloten we onze test af met een gemiddelde van... 4,4 l/100 km! We hadden gelijk! Dankzij een voldoende krachtig elektrisch gedeelte en een goed regeneratievermogen wordt de nulemissiestand veel gebruikt. Dit gemiddelde zou nog beter zijn geweest op minder heuvelachtige wegen, maar... het zou veel slechter zijn geweest als de route meer snelweg had bevat. Dit is het zwakke punt van de auto: een verbruik van gemakkelijk 8 l/100 km op de snelweg.

Conclusie

Het brandstofverbruik op de snelweg is wat de Jogger Hybrid 140 punten doet verliezen. Voor de rest is het ook een relatief snelle auto (ook al reageert de automatische versnellingsbak soms niet goed), nog altijd even leefbaar (de accu tast de enorme bagageruimte en de zeven optionele zitplaatsen niet aan) en qua comfort gelijkwaardig aan zichzelf. En bovenal is er de prijs: vanaf 24.790 euro. Oké, dat is 5.000 euro meer dan de 100 pk sterke Jogger op benzine met dezelfde specificaties. Maar het is nog steeds de goedkoopste compacte hybride wagen op de markt. En met een ruime marge!

Sterke punten

- Onklopbare prijs

- Verbruik op de snelweg

- Enorme binnenruimte

 

Dacia Jogger Hybrid 140

Lengte: 4,54 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,69 m

Koffervolume: 702-2.094 l (vijf zitplaatsen)

Gewicht: 1.432 kg

Gemiddeld verbruik (WLTP): 4,8 l/100 km

Vermogen: 140 pk

Koppel: 205 Nm

Topsnelheid: 167 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 108 g/km

Basisprijs: 24.790 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in