Alpina B3 GT en B4 GT, beter dan de M?

1j geleden Laurent Zilli

Slechts een paar dagen na de updates voor de BMW 3 en 4 en hun M-versies, volgt Alpina met zijn eigen updates. Hiërarchisch lijkt alles te kloppen, met de nadruk op ‘lijkt’.

De B3 en B4, Alpina's interpretaties van de 3 Reeks-berline en -break, en de 4 Reeks Gran Coupé, werden natuurlijk verwacht. Ze arriveerden des te sneller omdat Alpina nu deel uitmaakt van BMW, en er is ook een klein detail dat ons daaraan herinnert. Onder de motorkap van alle drie de Alpina-modellen ligt dezelfde 3 liter-zescilinder-twinturbomotor als in de M3 en M4. In die laatste is de motor net opgevoerd tot 530 pk. In de Alpina wint hij 35 pk ten opzichte van de B3 en B4 van voor de facelift, maar stopt aan... 529 pk. Eerder symbolisch, en toch is het maar schijn...

Sneller

Een nadere blik op het specificatieblad leert dat de Alpina een koppel van 730 Nm heeft, tegenover slechts 650 Nm voor de BMW M. Daardoor accelereert de B3 GT van 0-100 km/u in 3,4 seconden, een tiende sneller dan de M3 Competition xDrive. Belangrijk? Natuurlijk niet. Maar aangezien we het over symboliek hadden... Verder profiteren de B3 en B4 GT ook van een paar cosmetische veranderingen en vooral van een aangepast chassis, die het verschil tussen Alpina en de 'echte' BMW's waarschijnlijk nog eens extra onderstrepen. Voor de goede orde: terwijl een M de ultieme sportieve expressie van een Beierse auto is, genieten de Alpina’s meer een GT-benadering: eersteklasprestaties, maar weelderige luxe en luxueus comfort.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in