Wordt Canada het nieuwe Eldorado voor Europese merken?

3w geleden Laurent Zilli

Door de invoering van invoertarieven door Trump zou Canada zijn markt kunnen openstellen voor – elektrische – Europese auto’s die er momenteel niet zijn toegelaten. Het obstakel? De veiligheidsnormen.

Trump heeft ruzie gezocht met de rest van de wereld, onder andere op economisch vlak, door extra heffingen in te voeren op zowat alles wat het land binnenkomt. Dat vraagt natuurlijk om tegenreacties van de betrokken landen, en de grote buur van de VS vormt daarop geen uitzondering. Samen met de ontmanteling van het Amerikaanse beleid ter bevordering van EV’s, ziet Canada zijn aanvoer van batterijwagens stilvallen. Daarom stellen sommigen in het land voor om de markt open te stellen voor meer Europese modellen. In Canada zijn er al EV’s van wereldspelers als Mercedes, BMW, Audi en VW. Maar van Renault, Peugeot, Citroën of Opel is geen spoor te bekennen. Een opening zou dus welkom zijn voor die merken, ware het niet dat er één obstakel blijft.

Niet veilig genoeg?

Zoals bekend verschillen de veiligheidsnormen voor voertuigen van regio tot regio. En de Canadese normen zijn vrijwel identiek aan die van de VS. Om toegang te krijgen tot deze markten bouwen Duitse merken specifieke versies die voldoen aan de lokale eisen. Renault en co doen dat echter niet. Toch hebben de Canadezen die pleiten voor meer openheid, een paar goede argumenten. Ten eerste willen ze een krachtig signaal geven door de Canadese regels los te koppelen van de Amerikaanse. Maar vooral: sommigen wijzen erop dat als een voertuig voldoet aan de Europese normen – waar doorgaans sneller wordt gereden dan in Canada, en waar 26 landen elk hun eigen regels en infrastructuren hebben – dat voertuig dan ruimschoots veilig genoeg moet zijn voor Canada. Q.E.D.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren