Worden merken opgeofferd om Stellantis te redden?
De aanpak van Filosa, die de moeilijke taak heeft om Stellantis opnieuw op de rails te krijgen, is intussen duidelijk. De obsessieve jacht op marges en de systematische kostenbesparingen — die de band met klanten en dealers hebben verzwakt — zijn voorbij. De remedie bestaat uit een heroriëntatie op volume, klantenservice en vooral betaalbaardere prijzen. Filosa zou bereid zijn om op korte termijn lagere marges te aanvaarden om de verkoop opnieuw aan te zwengelen en de fabrieken op volle capaciteit te laten draaien.
Op productvlak loopt het plan — deels al in uitvoering — van het temperen van te agressief bevonden elektrische ambities, over de terugkeer van iconische motorisaties zoals de Hemi V8, tot een gamma dat meer wordt bepaald door reële vraag dan door louter financiële doelstellingen.
Een merkenportefeuille onder druk
Die hertekening gaat verder dan het op het eerste gezicht lijkt. Volgens bronnen dicht bij het dossier, geciteerd door Reuters, bekijkt Filosa ook kritisch de portefeuille van 14 merken binnen de groep. Merken als DS en Lancia worden expliciet genoemd als “op de wip”, indien ze er niet snel in slagen hun relevantie aan te tonen.
Voor Stellantis en zijn nieuwe topman staat er veel op het spel: het herstellen van de geloofwaardigheid van de groep na meerdere jaren van een strategie die als te ver van het terrein werd ervaren. De vraag blijft of deze terugkeer naar de fundamenten volstaat om een al langer negatieve dynamiek te keren.